Pige / kvinde
Hej, jeg skriver for at får nogle råd. Min kæreste som jeg bor med og har været kærester med i to år har nogle problemer med det psykiatriske system. han er hash misbruger og har tidligere være stofmisbruger. han falder ind og ud af depressive stadier og viser symptomer på bipolarlidese, hvilket løber i hans familie! han fik for nyeligt en henvisning til psykiatrisk afdeling i riskov, men fik at vide, som så mange gange før, at der ikke er noget hjælp at hente så længe han ryger hash. Det er ikke nogen hemmelighed at han ryger for at selvmedicinerer, så det er ikke noget han bare lige kan stoppe med og det er jo tydligt at de to ting hænger tæt sammen… hvor kan man hente hjælp, hvis man er hashmisbruger og samtidig måske psykiske lidelser? er der nogen som helst steder hvor man kan blive taget seriøs og få lavet en udredning, hvis man har et sådan misbrug???
Mvh. en meget bekymret og frustreret kæreste

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Ifølge lovgivningen, må de ikke afvise ham med den begrundelse…. Så jeg synes du skulle prøve at få hans tilladelse, til at henvende dig på hans vegne og bede dem om at tage hans sag op igen. Så kan de jo finde på en anden begrundelse, men den der holder ikke.
Hvis det var hvor jeg arbejder Helsingung under Helsingør Rusmiddelcenter, så ville vi påbegynde et ambulant forløb, og så længe det gav mening for ham ville vi fortsætte, selv om han havde en psykisk lidelse. Det kan der selvfølgelig være forskellige holdninger til på andre behandlingssteder, så det må du selv undersøge der hvor i bor.
mvh
Flemming