Dreng / mand18 år
Hej
Jeg har her til aften fået min mistanke bekræftet om, at min søn på 18 år ryger hash. Han er lige blevet smidt ud af sin uddannelse og ligger bare her hjemme og ryger på en damper og laver ingenting.
Jeg er meget urolig for ham og har kontaktet hans far som vil komme i morgen så vi sammen kan konfrontere vores søn sammen om mit fund.
Mit spørgsmål er om der er nogen gode råd til hvordan man bedst tackler det så vi ikke skubber vores dreng fra os – vi kan jo i princippet ikke bestemme over ham når han er 18 år – hvilket jeg får at vide dagligt af ham.
Men jeg er meget bekymret for ham, han er også begyndt at spille om penge og får ingen indtæger nu hvor han er smidt ud af skolen, så er bange for det er et rigtigt dårligt skråplan han er på vej ud id.
Hilsen en meget bekymret mor

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære bekymret mor
Tak for dit brev.
Jeg synes din søns adfærd viser at der kan være grund til bekymring og at han har brug for hjælp. Det er rigtig godt du har set det og at du vil tale med ham om det. Det kan være en vigtig opmærksomhed i forhold til forandring.
Når man skal have sådan en dialog med sin søn, er det vigtigt at sige de ting, som man helt konkret ser, der har forandret sig. F.eks. det at han er droppet ud af uddannelse, det at han bare er hjemme og ikke aktiv, det at han måske forsøger at skaffe penge ved spil osv. Man kan iagttage hans udseende; er han blevet tynd, bleg, spiser han mad og man kan se om der har været en forandring i vennekredsen. Man skal være varsom med at lade bekymringerne blive til fantasi om hvor galt det kan gå, fordi den unge måske vil afvise dialogen.
Unge bruger ofte hash som en løsning på noget andet der ikke fungerer. Det vil sige at han ikke vil se brug af hash som et problem fordi han vil føle at det hjælper ham med at få en god følelse inden i. Han vil muligvis heller ikke acceptere den ændrede adfærd som dårlig og måske slet ikke give brug af hash skylden, fordi man kan sige, at det er den negative side af hashen, en bivirkning man ikke ønsker.
For ikke at skubbe sønnen fra jer, vil det være godt at lytte til det han fortæller uden at dømme. At lade hans oplevelser være hans oplevelser, selvom det ikke stemmer med en forældres ide´, værdier og livsstil. Han er 18 år og skal lære noget om det voksne liv.
Det er også en god ide´ at væbne sig med tålmodighed, for det at ændre livsstil og stoppe med hashrygning er en proces som forandres bedst når det er en beslutning man selv har truffet.
Jeg vil også foreslå jer at tage kontakt til kommunen for at høre hvad der finde af tilbud om rådgivning til unge og deres forældre. Det kan være en rigtig god ting at få en udenforstående til at vejlede og tale den konkrete situation igennem med jer.
Bedste hilsner
Lone