Dreng / mand16 år
Min søn har været så stærkt forpint de seneste to måneder, at han dagligt ytrer ønske om at tage sit eget liv. Det gælder både psykisk og fysisk (psykosomatisk). For ham er det primært smerterne i hele kroppen der er værst og uudholdeligt. Vi er i kontakt med psykiatrien. Han har formentlig en personlighedsforstyrrelse af borderline typen og ikke adhd og angst, som han blev diagnosticeret med for 2 år siden. Problemet er at psykiateren ikke kan udskrive medicin mod smerter, som ikke er afledt af en somatisk sygdom. Og medicin mod borderline findes ikke. Og min søn vil hverken udredes eller have terapeutisk behandling, da han ikke mener at han fejler noget. Jeg kan derfor ikke tilbyde ham nogen form for lindring af smerterne, hverken mentalt eller fysisk. Han har prøvet hash en gang og synes det var rigtig godt og hjalp ham af med alle smerter. Men kan jeg som mor godkende at han ryger hash? Alternativet kan være at han tager livet af sig selv en dag… Hjælp mig. Jeg er så magtesløs.

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Tak for dit spørgsmål, det må være svært at stå i som pårørende. du skriver ikke hvor gammel din søn er, så det er svært for mig at svare helt præcist. Som udgangspunkt, kan det jo godt være at han oplever lindring ved at ryge hash, men det fjerner jo ikke årsagen til at han har det skidt. Så det vil jo bare betyde at han skal blive på hash altid, og det bringer jo heller ikke noget godt med sig. Men skriv lige hvor gammel han er så skal jeg uddybe svaret.
mvh
Flemming