Pige / kvinde
Hej
Jeg har et problem, da min kæreste gennem 3 måneder ryger hash (vi er begge 17). Jeg har ikke snakket med ham om det, men ved det gennem min veninde, som går i hans klasse. Han har tidligere også røget alm. smøgere, hvilket jeg fik ham til at stoppe med – men jeg har svært ved at snakke om det her. Jeg har selv aldrig røget (hverken det ene eller det andet) og har normalt den indstilling at folk selv må om hvad de gør med deres liv – syntes dog det er noget andet med kæresten. Jeg har haft lidt svært ved at komme ind på emnet, da han aldrig har røget hash mens jeg var der, men han har en venneflok der gør det temmelig ofte. Jeg syntes det er dybt forkert at han gør det og er selvfølgelig bekymret, men kan også se problemet i at stort set alle hans venner gør det – og er det så ikke at bede ham om at skifte alle hans venner ud, hvis jeg siger han skal stoppe? (det kan man jo heller ikke?). Jeg overvejede at skrive en mail i stedet for at konfrontere ham (det ville jeg have det nemmere ved og så kunne han også få lidt tid til at tænke over min bekymring)? De skal også lige siges at han er super sød og aldrig har gjort noget ondt overfor mig – jeg er rigtig glad for ham! Håber du har nogle gode råd, for jeg ved ikke hvem jeg ellers skal snakke med det om!

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej
Du må undskylde at det tog mig mere end en uge at besvare din mail, men den kom midt i min ferie.
Som jeg ser det, så tror jeg at det vil hjælpe hvis du tage de forskellige problemer du nævner hver for sig.
Især tænker jeg på:
-At du ikke ved hvordan du skal snakke med din kæreste om at han ryger hash
-At du helst vil have at han stopper med at ryge hash.
Hvis du både vil snakke med ham om hans hashrygning og få ham til at stoppe, så kan der efter min mening ikke komme en konstruktiv samtale ud af det.
Så, først skal du løse det problem: ”hvordan skal jeg snakke med ham om hashen?”. Din ide om at skrive en mail er god, men jeg synes at den også er risikabel. Man misforstår rigtig meget i en mail eller en sms fordi man ikke har konteksten og tonefald for at få hele meningen med. Derfor synes jeg at det bedste er bare at snakke med ham. Og her er der, efter min mening, ingen grunde til at have en meget snedig plan. Du kan bare sige til ham noget i retning af det du skriver til mig. Noget som ”Jeg har hørt at du ryger hash. Jeg er ikke så glad for det, men jeg kan godt se at de fleste af dine venner ryger, og så er du en supersød kæreste, så selv om jeg helst så at du ikke gjord det, så er det ikke fordi jeg stiller dig et ultimatum. Jeg er bare bekymret og vil gerne snakke med dig om det, om hvordan du ser på hashen, for at lette lidt på min bekymring, og for at der ikke er den slags hemmeligheder mellem dig og mig”.
Her skal du så oprigtigt være mere interesseret i at snakke med ham og se ting fra hans synsvinkel end at forsøge at overbevise ham til at stoppe eller lign.
Måske vil du være så lettet efter samtalen (f.eks. hvis han fortæller dig at han kun ryger meget sjældent når han er sammen med nogle bestemme venner eller i bestemme situationer, men at det ikke er noget han har hang til, og at du er velkommen til at gøre ham opmærksom på det hvis du synes at hans hashforbrug udvikler sig), at der ikke vil være brug for mere.
Nu det andet problem, at du gerne vil få ham til at stoppe. Du har åbenbart være heldig med tobak, og derfor er det nærliggende at bruge den samme ”teknik”. Jeg må sige at, for mit vedkommende, jeg vil finde det meget irriterende hvis min kæreste/kone ønskede at have så meget styr på mit liv…så derfor vil jeg anbefale dig til at være meget påpasseligt hvis du gør det. Grundreglen er at du ikke skal prøve at manipulere med ham eller presse ham. Du skal tværtimod være helt ærlig med dine bekymringer og tanker (at du frygter at han få et misbrug eller begynder at ryge tobak igen, f.eks)…og du skal tager hans svar/modargumenter alvorligt. Jeres samtaler om emnet må have som mål at I kommer tættere på hinanden og ikke at den ene får ret og den anden uret. Du skal tænke på det som en win-win situation.
Det værste vil være at hans hashrygning udvikler sig til et ”konfliktområde” eller noget han holder hemmelig fordi han ikke gider at stå til regnskab overfor dig.
Så alt i alt, hvis du tager den samtale med ham på en rolig måde og med åben sind, så skal det nok gå.
Jeg håber at mit svar kunne hjælpe dig lidt.
Skriv igen hvis du har lyst til det.
Held og lykke med det
Eric
""