Pige / kvinde
Jeg har et problem med min kæreste på 21 (er selv 17), der ryger hash. Det er ikke på daglig basis, men han gør det, hvis han har svært ved at slappe af og falde i søvn. Det generer mig rigtig meget at han (og resten af hans familie for den sags skyld) ryger hash, for han behøver da ikke stoffer, hvis han har mig? Vi har kun været sammen i ca. to måneder, men jeg elsker ham rigtig højt og vil gerne leve et helt liv sammen med ham.
Jeg har stillet ham et ultimatum; Hvis han ryger hash igen, så går jeg fra ham, men det virker ikke som om han tager det alvorligt. Hvad i alverden skal jeg gøre?
Skrevet af: Mia

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Mia
Jeg er ked af at starte med det, men du vælger en helt forkert vej ift din kæreste.
For det først skal du aldrig stille et ultimatum hvis du ikke er parat til at tage konsekvenserne af det. Hvis du siger ”du stopper med hash ellers går jeg” så skal du være parat til at gå hvis han ikke stopper. Ellers vil meget af det du siger fremover være utroværdig. Så, er du helt desperat, prøv i stedet for at sige ” enten stopper du med hash…ellers vil jeg kilder dig hel aftenen” eller ”…ellers kysser jeg dig hel aftenen”…eller en anden ting som er knap så dramatisk.
Og så, din kæreste har åbenbart ikke skjult overfor dig at han ryger hash, så, du ved hvad du går ind for når du vælger at være kæreste med ham. Så det er ikke ham (i hvert fald, ikke kun ham) som har et problem, men (mest) dig. Du skal spørge dig selv om hans hashrygning er så vigtig for dig (eller så forstyrrende ift jeres parforhold) at du er parat til at droppe ham pga det. Hvis ja, så drop ham, hvis nej, så lad være med at beskæftige dig med det og betragte det som en slags privat last…
Som jeg ofte skriver det i lignende sammenhæng: det er bedre at have en sød og kærlig kæreste som tager stoffer end en dum kæreste som er helt afholdende.
Endeligt skriver du at han ikke burde have brug for stoffer når han har dig. Tingene hænger ikke sådan sammen. Og jeg synes at du har alt af vinde ved ikke at sammenligne dig selv med stoffer. Og selv om man er meget forelsket og glad for sin kæreste…så har man alligevel lyst til andre ting. For dig kan det f.eks at være sammen med dine veninder, at shoppe, at se en film eller læse en bog, at gå ud og danse, m.m.
Når du gør det, det betyder ikke at du ikke elsker din kæreste, synes du ikke?
Og så til allersidst, skriver du at I kun har kendt hinanden i 2 måneder, at du er 17 år…og at du vil gerne leve resten af dit liv med ham. Det lyder meget romantisk…så held og lykke med det… men –rent statistisk- er det ikke den meste sandsynlig scenarie. Så, jeg vil opfordre dig til at nyde hverdagen og den tid hvor I er sammen, og udskyde de store fremtidsplaner til fremtiden.
Jeg håber at jeg har besvaret dit spøgsmål.
Held og lykke med dig og din kæreste.
Eric