Pige / kvinde
Min eks kæreste som jeg stadig elsker. ryger hash ca 3 gange om ugen, og jeg ryger hverken smøger ikke hash, og jeg er ked af han røg så meget så jeg slog op, og nu siger han at han gerne vil stoppe, skal jeg gå tilbage til ham for at prøve at støtte ham? elsker ham jo stadig..
men han har mange ´gange før sgat han stoppede uden at han gjorde, så er virkelig i tvivl! Hjælp 🙁
Skrevet af: Pernille

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Pernille
Som jeg ser det er tingene relativt enkelte.
For det først skal du absolut ikke gå tilbage til din kæreste for at prøve at støtte ham. Du skal kun gå tilbage til ham fordi du elsker ham og fordi han elsker dig. At gå tilbage til en kæreste for at støtte eller hjælpe ham er en meget dårlig ide som er dømt til at mislykkes.
Og så, du skriver at din kæreste ryge hash 3 gang om ugen. Der mangler lidt mere informationer for at bedømme hvor problematisk det er (f.eks: hvor meget han ryger? hvor vidt det forstyrrer hans liv? hvor gammel er han?), men umiddelbart synes jeg ikke at 3 gange lyder som et stort problem. Så selv om det ikke lykkes ham at stoppe i den nærmeste fremtid synes jeg ikke at han står i en så alvorlig situation at han skal ”presses” til at stoppe.
Selvfølgeligt, hvis du slet ikke kan acceptere at han ryger, så bliver du nødt til at rette dig efter dine egne regler og droppe ham, men min egne mening er at hvis I elsker hinanden og at han opfører sig som en god kæreste, så er det, at han ryger hash 3 gange om ugen, kun et mindre problem.
Jeg skriver det tit, men vil gerne gentage det her: det er bedre at have en god kæreste som ryger hash end en dårlig kæreste som er helt straight.
Så, alt i alt synes jeg at, hvis du tager ham tilbage, så burde du ikke bruge dine kræfter på at fokusere på hans hashrygning men gøre klar for ham at det ikke er noget du er glad for og heller ikke noget som skal få lov til at fylde i jeres fælles liv eller at han skal bruge det som en udskylning for at opføre sig dårligt.
Jeg håber at mit svar giver mening og kan hjælpe dig lidt.
God weekend
Eric