Yep, mit spørgsmål er om ens krop bliver mere ligeglad med følelser osv. når man har været på et hash misbrug og stadigvæk har røget det til tider,
om man så kan risikere at blive mere ligeglad følesmæssigt? Har fx. haft nogle kærester igemmen det sidste år ( lang tid efter misbruget ) og det er som om jeg er fuldstænding følelse kold men det punkt oppe i hjernen som siger at man rent fatisk godt kan lide den her person fungere fint, synes bare det er mega forvirrende?
så ville høre om det kunne have noget med det og gøre 🙂

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Det er et meget spændende spørgsmål du stiller…og desværre kender jeg ikke det endelige svar.
Traditionelt mener man, som du skriver det, at ens følelser bliver mere eller mindre sløret af hash. I mange sammenhæng er det faktisk lige præcist derfor at mange mennesker ryger hash: for at glemme deres følelser, slappe af og få dem til at tænke at alle deres problemer ikke er så alvorlige alligevel…
Og for at være helt klart på det punkt, så mindes jeg ikke nogensinde at have mødt nogen som havde fået skarpere følelser af at ryge hash.
Men når det er sagt, så er der også eksempler af det modsat. En mand som Paul Mac Cartney har således –så vidt jeg ved – røget hash sort set dagligt siden han var en ung mand, og han virker ikke til at have problemer til at mærke og udtrykke sine følelser…
Og så, tingene bliver også lidt mere nuanceret, fordi, som du skriver det, er der også et punkt i hjernen som godt kan mærke at der er nogle personer man kan lide mere end andre…så alting er ikke helt sløret.
Så, som jeg ser dette, er der forskellige variabler på spil. På den ene side, er der dem som er knyttet til selve hashen ( hvor meget har du røget, hvor længe, hvordan har det påvirket dig og hvornår er du holdt op?), dem som har at gøre med dig ( hvor stærke var dine følelser før du begynde at ryge, hvordan var de da du røg dagligt, hvor gode du er til at mærke dem?) og det som har at gøre med dine kærester ( hvor forelsket var du egentligt i dem?).
Dine nuværende oplevelser kunne være en blanding af disse faktorer.
Endeligt vil jeg skrive at ifølge den største del af de viden man kan finde om det emne, så har hashen igen varige effekter. Det betyder at man bliver stil og roligt ”sig selv” igen når man holder op med at ryge…men selvfølgeligt kræver det også at man faktisk holder helt op med at ryge.
Jeg håber at jeg har besvaret dit spørgsmål på en måde som du kan bruge.
Mvh
Eric