20 år
Hejsa. Jeg er en 19 årig dreng der læser til elektriker. Jeg har røget hash vær dag i halvandet år nu. Røg første gang som 14årig. Så startet det med at jeg røg nogle gange sammen med venner. Også begyndte jeg at selv at købe af den lokale pusher. Det blev til 2-3gange om ugen. Også mødte jeg denne pige, som jeg har været sammen med lige siden, og stadig er den dag idag. Men mit forhold er ude på meget tynd is for tiden, og det er selfølgelig hashen der er skyld i det. I starten da vi lærte hinanden at kende, røg vi nogle gange sammen. Min kæreste fik det dårligt efter noget tid med hash, og endte med at stoppe helt. Så hun ryger slet ikke hash den dag idag. Jeg derimod hænger stadig på den. Mig og min kæreste bor idag hos hendes far, altså min svigerfar. Siden jeg flyttede her ud, har jeg haft frit slag med hensyn til rygning. Mine forældre er her ikke. Min svigerfar er ret ligeglad med at jeg ryger hash, han gør det selv en gang i mellem, han vil bare ikke have jeg dovner den af og ryger vær dag, som jeg sådan set gør den dag idag. Jeg tror bare ikke han helt ved hvor langt ude jeg er. For man kan som sådan ikke se det på mig, jeg ser frisk sund og godt ud. Men inden i føler jeg mig sku ikke sund. Har det meget underligt til tider. Kan blive en del følsom og tænke mere på mine nærmeste end jeg normalt gør, når jeg ikke er skæv, eller ikke kan få fat i noget. Hmm… Nå men, det blev til en joint vær dag, også endte det med at blive til bong hoveder vær dag. . Jeg er så træt af det her pis virkelig, undskyld mit sprog. Det er bare utrolig at et stof skal begynde at kontrollere mig. Jeg kan ikke få mig selv til at stoppe. Syntes det er aller mest syndt for min kæreste, for hun er så sød, og vil så gerne hjælpe mig med at få mig ud af det. Men vi er lige på randen til at gå fra hinanden snart. For i halvandet til to år nu, har vi prøvet at få mig til at stoppe. Før i tiden kunde jeg holde op med at ryge i 4-5 dage. Det kan jeg ikke engang nu. Det er helt utrolig, kan ikke holde 24 timer ud uden hash. Tror også det har noget og gøre med den måde jeg ryger på. Altså bong, som jeg har røget på i lang tid nu. Det er ikke som om det er hashen jeg er afhængig af, men mere bong’en. Men kort sagt. Jeg er super frisk på at stoppe, mest for min kærestes skyld. For kan ikke holde ud og se hende græde og blive så ked af det vær gang jeg ryger. Jeg plejer bare at se rolig nu skat, Jeg har flere gange forsøgt, men KAN bare ikke. Jeg er virkelig ved at gå fra forstanden, havde aldrig troet at jeg ville ende her. :'( ….

Svar fra Brevkasserådgiver Brevkasserådgiver
logo-netstof
Hej
Du er i den grad klar til at stoppe med hashen og det er et rigtig godt udgangspunkt for at komme videre.
Selvom det ikke er lykkes for dig i de første forsøg, giver du ikke op, og så længe du ikke giver op, skal det nok lykkes for dig på et tidspunkt.
Det er super fedt for dig, at du har sådan en sød kæreste og det er rigitg godt, at du tænker på hende og vil gøre en indsats for at “redde forholdet”.
Ud fra det du skriver, tænker jeg, at du sidder fast i en afhængighed, der er svær at komme ud af. Det lyder som om, det overrasker dig, at du er blevet så afhængig af hashen og at det har taget noget tid for dig at erkende dette.
Du skriver flere gange, at du ikke kan stoppe, og det er måske rigtig nok, at du ikke kan klare det alene og har brug for hjælp. En afhængighed kan være rigtig svær at komme ud af og det kan derfor være en god ide at søge professionel hjælp.
Det er selvfølgelig helt op til dig, om du vil søge hjælp, men jeg ved, at der er ret gode behandlingsmuligheder i den kommune, du bor i. Du kan for eksempel kontakte Astrid Kragh:
Unge Rådgiver/rusmiddelkonsulent Astrid Kragh, ashmk@odsherred.dk, 51 16 85 76.
Hvis du har flere spørgsmål eller kommentarer vil jeg meget gerne høre fra dig.
Held og lykke
Søren