Pige / kvinde
Hej, jeg er en pige på 20 år og jeg har røget hash stort set hver dag de sidste 3 år. Jeg ryger 2-3 joints om dagen i hverdagen og ofte flere i weekenden. Før i tiden røg jeg det kun for at have det sjovt til fester, men da jeg mødte min kæreste for 3 år siden blev det til en daglig begivenhed. Dengang tænkte jeg ikke yderligere over det, men nu vil jeg virkelig ikke mere. Jeg kan mærke hvor meget min hukommelse har taget skade og hvordan jeg isolerer mig selv mere og mere fra omverdenen. Problemet er bare at jeg ikke kan sige nej til det. Jeg er noget så langt at jeg ikke køber det selv, men når min kæreste og to bedste venner ryger dagligt og de tilbyder en joint, når vi er sammen, kan jeg ikke sige nej. Min kæreste vil ikke stoppe i den nærmeste fremtid, for han mener han kan kontrollere det. Samtidig er han en rigtig dårlig støtte. Min mor ved ikke jeg ryger og hun er den der plejer at støtte mig i alt.
Derudover kan jeg forstå at min storebror fik en hashpsykose, da han tog en kold tyrker. Er der så risiko for at jeg også får det, hvis jeg tager en kold tyrker?
Jeg er for nylig kommet ud på den anden side af en svær depression. Jeg har gået til gruppeterapi, men holdte mit misbrug hemmeligt, da jeg ville være blevet smidt af holdet, hvis de vidste det. Jeg gider ikke ryge mere. Det gør ikke noget godt for mig og få ikke noget specielt ud af det. Når jeg har det sådan, hvorfor kan jeg så ikke sige nej?!

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej
Du må undskyld at det tog mere end en uge for at besvare din mail.
For at starte med det nemmeste, så nej, der er ingen risiko for at du får en hashpsykose når du holder op med at ryge hash. Jeg ved ikke hvad der er sket for din bror, men jeg har aldrig mødt, hørt eller læst om nogen som skulle have få en hashpsykose af at holde op med at ryge hash. De få tilfælde hvor hashpsykoser er opstået har været ifm indtagelsen af hash og ikke fordi man holdt op.
I den forskning jeg har læst om emnet, er der en ret bred enighed i at alle hashsymptomer (dårlig hukommelse, dårlige koncentrationsevner, m.m.) forsvinder igen stil og roligt når man holder op med at ryge. Selvfølgeligt kan der være en periode med abstinenssymptomer hvor man har det dårligt…men intet som varer evigt.
Nu, ift dine egne bestræbelser for at stoppe, så kan jeg godt se at du har sat dig selv i en dårlig position ved at skjule at du ryger overfor dem som kan hjælpe dig ( din mor og din gruppe) og omvendt ved at være sammen med folk som ryger.
Mit bedste bud er at du siger til din kæreste at du har brug for at han hjælper dig. Det betyder ikke at han skal holde op med at ryge (selv om det vil være en god hjælp…men det er en anden historie), men i det mindst at han ikke ryger foran dig, ikke tilbyder dig at ryge med, og i det hele taget, gør hvad han kan for at støtte dig i dit ønske om at stoppe.
Hvis han ikke vil det, eller ikke kan se at det hjælper dig…så-undskyld at jeg bliver lidt grov – må det betyde at han er ret dum eller at han slet ikke er opmærksom eller interesseret i hvad er godt for dig. Det er måske ikke en grund nok for at droppe ham….men det er heller ikke en forudsætning for det man kunne kalde et godt parforhold….
Ift din mor og din gruppe, så er min bedste råde at du skynder dig at sige sandheden. På den måde vil din mor få mulighed for at hjælpe dig og du vil ikke gå rundt med den følelse at du skjuler noget vigtigt overfor hende. Og hvad angår din gruppe, så håber jeg at de vil betragte dit hashproblem som et problem som skal løses, og ikke som et problem som betyder at du skal ud af gruppen. Hvis det skulle alligevel være sådan, så er det ikke værre end at du kan sandsynligvis nemt finde en terapigruppe hvor at ryge hash ikke er noget som er en udlukkelsesgrunde.
Endeligt, hvis du har lyst til det, kan man finde lidt "hjælp til selvhjælp" ift at stoppe med at ryge hash på den følgende engelske hjemmeside: www.knowcannabis.org.uk/selfhelp.htm
Er du i tvivl om noget, er du meget velkommen til at skrive igen.
Held og lykke med det.
Eric