Pige / kvinde14 år
Hej, jeg er en pige på 14 år der har et spørgsmål om hvordan jeg kan hjælpe.
Det drejer sig om min papbror. Han ryger smøger, hash, skunk og drikker faktisk også meget. Da jeg mødte ham (eftersom vi kun er "papsøskende") fik vi det rigtig godt sammen, men han var på efterskole så jeg så ham ikke så tit.
Vi kom til det næste skole år og der forandrede han sig meget! En dag da vores forældre var gået tidligt i seng snakkede vi om hvornår man er strafbar. Pludselig spurgte han: "nå, hvad vil du så gøre af ting inden du kan straffes?" Jeg så forbløffet på ham da det ikke var det jeg havde regnet med at vi skulle snakke om. Jeg fortalte at jeg ikke havde tænkt mig at gøre noget dumt. Han begyndte at remse op med hvad han havde gjort. Min bror fortalte også at han nu røg han smøger, hash, skunk og drak. Han pjækkede også. Jeg blev virkelig overrasket, men troede ham ikke. Han hentede lidt af hvert som bevis. Jeg tænkte at han nok havde styr på det og at jeg nok ikke skulle blande mig.
Nogle måneder senere begyndte jeg at være mere sammen med min bror og jeg begyndte også at lærer alle hans venner at kende. De gjorde alle det samme som min bror så jeg troede jo at det var normalt og tænkte derfor ikke videre over det.
Jeg blev mere og mere involveret i det de have gang i. Jeg begyndte også at ryge smøger og drikke, men det ligger der også en anden historie bag der ikke er relevant for spørgsmålet.
Min bror får hash af sin far som bor i København. Det gør mig så ked af det hver gang han kommer hjem med en klump og spørger om jeg vil have noget…
Jeg er stoppet og min bror siger også at hash og skunk ikke længere er en del af hans liv, men jeg tror ham ikke for når han kommer for sent hjem, fortæller han ikke den sande undskyldning, kun til mig.
Min bror er jo reelt ikke stoppet så, men han kan faktisk godt eftersom han har besluttet sig for at gøre det et par gange, men ombestemt sig igen. Han vil ikke lytte til sin mor, kun til mig. Jeg kan egentlig godt forstå det da han blev svigtet af hende som 3-årig og det ikke er ændret nu. Jeg har virkelig prøvet at få ham til at se det gode i sin mor, men han vil hellere have at hans mor ville dø… Hvordan kan jeg hjælpe med at de får det bedere sammen?
Min lillesøster er ved at være træt af hvis jeg vil snakke med ham alene om at han skal stoppe og passe sin skole i stedet. Hvad skal jeg sige til hende?

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej
Du må undskylde at det tog mig så lang tid at besvare dit spørgsmål, men jeg har haft meget travlt på arbejde og også problemer med min computer.
Jeg vil gerne begynde med at fortælle dig at det er stort set umuligt at hjælpe folk som ikke har lyst til at blive hjulpet. Så, hvis din bror ikke har lyst til at du hjælper ham, kan du ligeså godt opgive det projekt.
Nu er det dog ofte sådan at folk som har problemer hverken tænker at de ikke vil hjælpes eller omvendt at de ønsker at få al den hjælp man tilbyder dem. Som regel er det mere blandet, de har både lyst og ikke lyst til at få hjælp til at løse deres problemer.
Så, hvis du vil hjælpe, skal du ikke kun gå ud fra hvad din bror ønsker, men mest efter hvad du synes er rigtigt og godt. Det lyder måske lidt kryptisk men nu skal jeg fortælle dig hvad jeg mener. Personligt, mener jeg at man ikke altid kan vide hvordan man hjælper bedst…men man kan altid gå ud fra at sandheden er bedre end løgn. Derfor synes jeg at når man er i tvivl, så skal man behandle de problemer man møder ud fra den grundregel. I forhold til dine problemer kunne det f.eks. betyde at du ikke gider være en del af din brors løgn og små snyderier. F.eks. kunne du fortælle din far eller din mor (og her håber jeg at du har det godt med dem) at din papbrors far giver ham hash. På samme måde, hvis din papbrors mor svigter ham, kunne du vælge at sige det til hende og/eller din far.
Der er ingen tvivl at det kræver mod og er meget besværlig at sige sandheden…men det er også besværligt at leve i løgn…og så mister men stil og roligt sin værdighed samt sine evner til at løse problemer i stedet for at lyve sig fra dem.
Men, som sagt, er det her en af mine grundregler. Prøv at mærke hvad er dine. Hvad du synes er rigtig og forkert…og så gå ud fra dem for at tackle de problemer du møder med din bror.
Endeligt, ift det spørgsmål du stiller vedr. din lillesøster, så synes jeg , selvfølgeligt, at du skal sige hende sandheden.
Og så, til allersidst, vil jeg gerne skrive at jeg synes at var en ret dårligt ting at du var begyndt at drikke og ryge da du var 13-14 år…men at det er rigtig godt at du er holdt op med det. Det viser at du er en sej pige som godt kan træffe gode beslutninger og holde ved dem.
Jeg håber at mit svar giver mening og kunne hjælpe dig lidt.
Skriv igen hvis du er i tvivl.
Mvh
Eric