Pige / kvinde
Hej.
Jeg er gravid i 32. uge, og venter barn med min kæreste. Har i forvejen et barn fra et tidligere forhold.
Det er sådan at min kæreste har hvad jeg ser det som, et misbrug til hash. Han ryger stort set hver dag. Vi var ved at få en abort pga forholdet var ved at glide fra hinanden, men da vi stod på sygehuset var det ikke det rigtige at gøre. Vi aftalte at tingene skulle ændres fra den dag. Dvs. at han også skulle stoppe med at ryge, for sagde til ham at jeg ikke så en familie med to børn, med en der ryger hash.
Han lyver konstant, og tager ham i det hver eneste gang. Har sagt jeg ikke magter flere skænderier omkring det. Og han lover gang på gang at han nok skal stoppe. Hvornår er nok, nok ? og hvordan hjælper jeg ham med at stoppe?!? Er tit ked af det, og ser ham ikke længere som den person jeg forelskede mig i den gang vi mødtes. Har forholdet været slut for længst, eller er det stadig værd at kæmpe for? for føler jeg har givet mit alt, uden at få noget igen..

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej
Som jeg ser det er der to forskellige spørgsmål i det du skriver.
Det ene er om du stadig elsker din kæreste og forestiller dig en fremtid sammen med ham.
Det andet er at han ryger hash, og at det skaber mange problemer i jeres forhold.
Lad os starte med det andet fordi det er det nemmeste. Min erfaring er at man ikke kan kontrollere et andet mennesker. Hvis din kæreste har lyst til at ryge hash, så kan du lave så mange aftaler og regler som du vil, han vil altid prøve at gå udenom, snyde, lyve m.m…og i sidst vil du og ham blive frustreret over den situation.
Så det bedste er at gå undenom det problem og acceptere at din kæreste ryger, men omvendt forvent helt klart at han opfører sig som en god kæreste. F.eks. kan du sige til din kæreste noget i retning af: "Jeg er ikke glad for at du ryger hash, men det kan jeg åbenbart ikke gøre noget ved, så ryg bare det du vil. Til gengæld forventer jeg forventer at du opfører dig godt, selv om du ryger og at du ikke bruger det som en udskylning for at være passiv, lyve eller bruge en masse penge".
Min mening på det punkt er at det er bedre at have en god kæreste som ryger eller har en anden "last" end en dårlig kæreste som er helt straight. Og så vidt jeg ved, er man ikke per automatik en dårligere kæreste eller far bare fordi man ryger hash.
Det fører mig så til det andet punkt: Er din kæreste så en god eller en dårlig kæreste? Ud fra det du skriver er svaret, desværre, at han er mere en dårlig end god kæreste for dig. Det eneste lyspunkt jeg ser i det du skriver er at I var enige i at abort ikke var det rigtige at gøre. Omvendt, selv om det kun er et punkt, så er det en kæmpestor ting at blive enig om.
Så, alt i alt, synes jeg at hvis dine følelser for din kæreste er væk og alt det du oplever med ham er problemer og ekstra bekymringer, så kan jeg ikke se den store mening i at I fortsætter sammen.
Omvendt, hvis du -og ham- har lyst til at have det barn sammen, og at mange at jeres problemer stammer fra hans hashrygning og din måde at tackle den, så synes jeg at disse problemer er til at løse.
Til sidst spørger du hvordan du kan hjælpe ham med at stoppe. Det er et rigtigt godt spørgsmål… og som i en anden sammenhæng vil være meget relevant. Men her synes jeg ikke at det er det. Lige nu skal du tænke på dig og dit kommende barn, og ikke så meget på hvordan du skal hjælpe din kæreste. Det lyder lidt ligesom disse kvinder som bliver slåede af deres mænd og bekymrer sig om han ikke har skadet sin hånd da han gav hende en lussing. Det er en overdrivelse… men det for at minde dig om at du skal se tingene i den rigtige perspektiv. Du skal først tænke på dine to børn, så dig….og så din kæreste.
Jeg håber at mit svar giver mening og kan hjælpe dig lidt.
Du er velkommen til at skrive igen.
Held og lykke med det…og tillykke med dit kommende barn
Eric