Pige / kvinde15 år
Hej 🙂 Jeg har en meget lang historie at sætte dig ind i: En af mine klassekammerater er på vej længere og længere ud i noget lort (derfor skal det lige siges at jeg ikke kender hele hendes historie i detaljer.) Lad os kalde hende A. A havde sex i syvende klasse. Her startede hun også sin rygning af almindelige cigaretter. En dag blev det opdaget af en lærer og nu kendte hele skolen hendes dårlige rygevaner så det behøvede ikke at være en hemmelighed. I ottende klasse gik A udenfor og røg i hvert fritkvarter. Der gik også rygter om A og drenge fra klassens grænseoverskridende seksuelle bedrifter. A gik til fester hver weekend og nu var det ikke kun private fester men også diskoterker og barer i byen. Niende klasse. A dropper mere og mere ud af skolen og får mange nye venner. Derudover drikker hun også i hverdagen og et par øller eller tre efter skole ved en ven er helt normalt. Hun er i skole 2,5 dage i ugen (ud af 5) og pjækker ofte, føler sig syg midt på dagen eller skal til 'læge.' Lærerne tager lidt snakke med hende men det fører ikke rigtigt til noget udover en uges hjemsendelse for rygning på skolen. Derudover overhører jeg på toilettet en samtale mellem hende og en dreng fra klassen. A-jeg får abstinenser og alt muligt, jeg kan ik klare det -dreng mumler noget- A-jeg ryster jeg kan ik sove jeg sveder fucking meget hallo! Det er sgu da fucking hårdt! Derudover fortæller A en dag efter skole bare sådan lige ud at hun i nat havde kommet til at love en soveplads væk til nogle drengevenner. De røg joints på hendes værelse og der gik ild til en pude. A's mor kommer ind og skælder A ud – hun er træt af altid at skulle bekymre sig om hende og hun skal tage at opføre sig som en, der er 15. A er skæv og siger en masse grimme ting og moren græder som pisket. Hun kommer i skole morgenen efter – (udelukkende?) fordi moren siger til hende at hun ikke tager noget ansvar når hun ikke engang kan passe sin skole ordentligt. Dagen efter går hun midt i timen ud. Ca. 5 minutter efter går jeg også ud (jeg er forkølet og går derfor i pendulfart frem og tilbage for at pudse næse) A står og snakker med en kladdekammerat. A-jeg kan ikke sidde stille, jeg bliver nødt til det! Kammerat-jamen så gå dog ud og tag den joint, A!!! Jeg går forbi og hun råber efter mig, at hun bare er ude at skide hvis nogen spørger. Da hun kommer ind igen ca 10-15 min efter sidder hun stille på stolen. A og jeg er klasssekammerater og har ikke et venindeforhold. Hun fortæller ikke noget til mig som er en hemmelighed. A's mor har en sygdom, psykisk, så hun er på kontanthjælp. A's mor ryger også cigaretter jævnligt, lidt over en pakke om dagen, ligesom A selv. A og A's mor har været i kontakt med diverse styrelser men A siger ikke særlig meget til kommunen og er ikke særlig åben. Derfor gør kommunen ikke noget, de kan jo ikke anklage hende for noget uden bevis/tilståelse. A's venner er alt fra 13 til 22 og ryger alle hash. De er ofte med hende i skole og venter på hende udenfor, de droppede nemlig ud af skolen/blev smidt ud i 7., 8. Eller 9. Klasse. De har derfor ingen hverdag og laver tyverier og indbrud for penge til hash, hvilket A også er med til. Vennerne har stort set alle bil men kun en har kørekort. Jeg har forklaret hele sagen til min mor. Hun er meget lyttende og har derefter ringet til kommunen. De har sagt det, der stpr ovenstående. Vi ved ikke hvordan vi skal 'redde' A's liv – hvis vi overhovedet kan det. Det er frygteligt at være vidne til. VH Laura – håber utrolig meget, du/I kan hjælpe!!! 🙂

Svar fra Brevkasserådgiver Brevkasserådgiver
Hej
Tak for din mail.
Jeg kan godt forstå at du er bekymret. Det lyder bestemt til at din klassekammerat ikke har det godt og godt kunne bruge noget hjælp.
Det er rigtig godt at du har fortalt din mor det og super flot at din mor ringer til kommunen. Kommunen må desværre ikke fortælle hvad de gør eller ikke gør i sagen, men jeg er sikker på at de tager din mors opringning med i deres overvejelser om hvad de vil/kan gøre.
At A og hendes mor ryger en masse cigaretter om dagen er bestemt usundt, men dog ikke ulovligt. Dog skal A jo selvfølgelig overholde skolens rygepolitik, hvilket jeg kan forstå at hun ikke gør.
Du skriver også at de køre i bil, men at det kun er en som har et kørekort. Hvis du ser en som ikke har kørekort køre bilen, var det måske en god idé at sige det til din lære, så skolen kan reagere på dette.
Jeg er sikker på at kommunen ikke ønsker at anklage A for noget, de vil meget gerne hjælpe. Sommetider kan det være svært for personer rundt om den det drejer sig om, at forstå den hjælp eller manglende på hjælp kommunen tilbyder, da de, som jeg tidligere skrev ikke fortæller hvilke tiltag de evt gør.
Som du skriver er det altid frygtelig at være vidne til, når ens klassekammerater ikke har det godt og måske er ude i noget skidt. Har du talt med jeres klasselære om det du oplever og ser? Måske det var en idé? Jeg er sikker på at jeres klasselære og måske andre lærere på skolen, kender til problemet og prøver at hjælpe på den måde de kan.
Måske du har nogle veninder/klassekammerater i klassen, som du kunne tale med og evt fortælle A, at i er der for hende og gerne vil være sammen med hende som veninde. Så kan hun måske komme lidt væk fra de venner som du beskriver i dit brev.
Du kan evt foreslå din klassekammerat at skrive til os, her på Netstof, det er jo ganske anonymt og så kan vi råde hende direkte.
Håber at det gav en lille smule svar på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Pas godt på dig selv.