Dreng / mand16 år
Hejsa.
Jeg vil gerne ud af mit hashmisbrug. Det har gjort at jeg er begyndt at lave småkriminallitet for at få råd til det. og nu vil jeg ikke mere, men jeg ved ikke hvor jeg skal starte. HJÆLP!

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Det er meget lidt du skriver om dig og dit misbrug og derfor er det svært at give dig et kvalificeret og personligt råd.
Så her får du mere overordne råd.
For det først vil jeg sige at det er ikke farligt at holde op med at ryge hash. I bund og grund kan du bare beslutte dig for at gøre det og stoppe. Du vil sandsynligvis opleve nogle ubehagelige fysiske og psykiske reaktioner i nogle dage ( og måske helt op til 2-3 uger), men, som sagt, er de ikke farlige, og reaktionerne vil blive mindre med tiden.
Umiddelbart, tænker jeg at det virker til at du har brug for støtte for at stoppe og derfor vil jeg anbefale dig til at søge støtte enten i et behandlingscenter. Stort set alle kommuner tilbyder specifik behandling for unge som har problemer med stoffer, så prøv at kigge på kortet på Netstof (http://www.netstof.dk/find-naermeste-hjaelp-her) og se hvilken person du skal kontakte for at få hjælp.
En anden måde er at snakke om dit problem med en person omkring som kan støtte dig. Måske kan dine forældre gøre det, eller en anden familiemedlem, en god ven, m.m..Måske er det bare nogen du kan forpligte dig til og sige "jeg vil gerne stoppe", eller måske er det en person som kan give lidt ekstra hjælp og f.eks. være sammen med dig i de første dage hvor du holder op med at ryge hash. Endeligt kan du også prøve at få lidt hjælp på den følgende engelsk hjemmeside som tilbyder et gratis selvhjælpsprogram til hashrygere (http://www.knowcannabis.org.uk/selfhelp.htm ).
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig lidt. Skriv igen hvis du har brug for flere informationer.
Held og lykke med dit projekt.
Eric