Dreng / mand15 år
Hej Jeg er en mand på 30år, og har røget en dele af min liv fra ca da jeg var 20, jeg må også sige at jeg har været ind og ud af fængsel begrunde hash og har fået en dele af glæde begrunde hashen, man nu hvor jeg kan se at det ikke går det her er jeg vilje til stop, man det er svært og jeg har to søster som ved jeg har røget man de tror jeg er stoppet, jeg har vælge at tager over til dem en weekend, og vælge at tager kold tyrker man jeg spiser ikke noget og når jeg spiser kaster jeg op, jeg ved det ikke hvad jeg skal gøre, håber i kan hjælpe med lidt på vej Hassan

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej Hassan
Dejligt at høre at du vil stoppe med at ryge hash:-)
Det er ofte sværere at stoppe med at ryge hash end man lige tror, specielt når man har røget i ca. 10 år. Din krop har vænnet sig til rusen og reagerer med at give dig ubehag, kvamle opkast m.m (abstinenser)
Hvis man stopper fra den ene dag til den anden vil du få det fysisk dårligt i nogle dage. I hvor mange dage er svært at spå om, da det er meget individuelt fra person til person, men ca. mellem 7-14. Husk at kontakte din læge hvis du ikke har fået det bedre efter de 7-14 dage.
Jeg synes det er en god ide at være hos dine søstre når du tager en kold tyrker, måske du så kan benytte lejligheden til at fortælle dem sandheden om dit forbrug, så har de en mere reel chance for at hjælpe dig ud af hashen, og du slipper for at lyve overfor dem.
Hvis det ikke går med afgiftningen som du håber, vil jeg opfordre dig til at søge proffesionel hjælp i din hjemkommune. Altså henvende dig på det lokale rusmiddelcenter, måske de så kan give dig et skub i den rigtige retning.
Held og lykke og skriv endelig igen hvis du har brug for det.
Hilsen
Morten