Pige / kvinde
Hej, jeg er en pige på snart 17 år.
Jeg vil gerne vide om jeg har fået en hashpsykose.
Det sidste halve år har jeg ikke rigtig kunne tænke klart, jeg skal have forklaret tingen flere gange for at forstå..Især i skolen! Jeg er doven, ligeglad for det meste…Nogle gange ser jeg også noget som ikke er der og for nogle mærkelige tanker..Jeg tænker rigtig meget og er i min egen verden konstant! Der er perioder hvor jeg virkelig tror at jeg har en depression, hvor jeg er helt nede og græder. Men det er snart 1 måned siden jeg sidst havde det sådan..Lige nu har jeg det faktisk fint..men det irritere mig at jeg ikke bare kan tænke klart og når jeg ryger hash, bliver jeg nogle gange bange, ser noget som ikke er der, tænker meget sindsygt og jeg føler meget mærkelige ting…her for leden røg jeg og gik ud på toilettet for at tisse da jeg skulle have mine bukser på følte jeg at en meget mærkelig følse i mine hænder, da jeg træk op i mine bukser..jeg kiggede mig i spejlet og så mig selv som ca. en på 28 år, total bleg, tynd, sved på panden..troede virkelig jeg var en narkoman eller sådan noget..jeg blev bange og skynde mig ud af toilettet….og jeg fik en mærkelig følse når jeg tog min hånd i min buske lomme…kan ikke rigtig beskrive det…men lidt robot agtigt og det var koldt…Så nu vil jeg bare gerne vide om det er en phsykose jeg har fået mig eller om det er bivirkninger…Første gang jeg røg hash er 3 år siden og siden da har jeg ikke røget sådan eksremt meget..men sådan i perioder..nogle gange ryger en gang om måneden, nogle gange 1 gang i 2 måneder og andre gange ryger jeg hver dag i en uge…det er meget forskelligt…
Skrevet af: Signe

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Signe
Jeg vil ikke kaste mig ud i, at vurdere om du har en hashpsykose, depression eller lign. på baggrund af dit brev. Men din beskrivelse af ikke at kunne tænke klart, være ligeglad o.s.v er da bekymrende og i sig selv grund nok til at opsøge din læge og bede om hjælp. Hvis man er psykisk sårbar kan hashen påvirke en på en måde så man får mikropsykotiske oplevelser som dem du beskriver. Det synes jeg du skal betragte som en advarsel og enten stoppe med at ryge hash eller opsøge hjælp via din kommune til at stoppe med at ryge eller nedsætte forbruget. På den måde kan du også få hjælp til at finde ud af hvorfor du i perioder ryger dagligt. Nu ved jeg ikke om du evt. kunne tale med dine forældre om problemerne eller en anden voksen du har tillid til.
Jeg synes det er vigtigt du hurtigt får noget hjælp!
Mange hilsner Silas