Dreng / mand
Jeg er en fyr på 20år, som har røget hash on/off siden 16års alderen.
Det startede i gymnasietiden, hvor jeg hang ud med nogen gode venner og røg.
Jeg røg ikke dagligt dengang, men det blev det til, da jeg flyttede hjemmefra.
Jeg har nu røget stort set hver dag, i ca. 3år.
Det var lidt "facts" om mig, men nu til problemet:
Jeg har igennem en periode, haft problemer med at blive "underlig" når jeg ryger. Med underlig, mener jeg, at jeg får nærmest lav selvtillid, får svært ved at sige noget og snakker underligt. Nærmest tilbageholdende.
Jeg har svært ved at kigge folk i øjnene, selv dem jeg sidder og ryger med.. Så det er ikke bare overfor "ædru" folk.
Tænker enormt meget over hvordan jeg blinker, taler, osv. Og det resulterer i at det bliver underligt, når jeg endelig gør tingene. Hvis det er til at forstå hvad jeg mener
Jeg er også blevet meget følelseskold. Jeg har svært ved at blive ked af det, selvom jeg ved at jeg burde være ked af det. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har grædt, det gjorde jeg ikke engang, da min x kæreste gik fra mig. Selvom det smadrede mig inderligt.
Jeg har rigtig svært ved at forklare hvordan jeg får det, men har prøvet så godt jeg kan..
Alle de ting + flere har jeg egentlig bare levet med. Jeg har tænkt over det hver gang inden jeg ryger, men jeg gør det alligevel… Virkelig åndsvagt, men jeg elsker bare at ryge en joint med vennerne. Men jeg elsker ikke de bivirkninger jeg får..
I går gik det så helt galt, da jeg var hjemme hos min søster og hendes fyr med en ven. Selv overfor dem, fik jeg det som forklaret.. Men jeg rystede også, og fik stikken i mine fingre? Jeg var ikke meget for det, men jeg måtte indrømme at jeg havde det rigtig skidt, og de tog mig ind og fik fyldt noget sukker i mig. Men jeg fik det først bedre herhjemme, så tror ikke det hjalp, selvom jeg synes det plejer at hjælpe på andre, hvis de har røget for meget.
Jeg har tænkt mig at stoppe, fordi det ødelægger mig. Men jeg vil så gerne kunne ryge engang imellem, er bare nervøs for at jeg ikke engang kan det…
Har du en idé om hvorfor jeg får det sådan?…
Jeg var lidt i tvivl om det er dig der skulle have den, eller lægen. 🙂
Tak på forhånd.
Skrevet af: Niklas

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Niklas
Du har ret, nogle af de ting du spøger om, vil være mere relevant at spørge lægen om end psykologen.
De symptomer du beskriver, er ualmindelige, men, for de fleste, ikke helt ukendt. At man bliver f.eks. overopmærksom på sig selv eller følelsesforladt er forholdsvis kendt bivirkninger af hash.
Omvendt, kan jeg ikke huske at have hørt før folk som har snakket om rystetur eller stikken i fingrene i sammenhæng med at de røg hash.
Så, for at besvare dit spørgsmål, mit bud er at nogle af de oplevelser du har, kan mere eller mindre direkte kobles til hashen. Og så mit bud ift at du ryster og mærker stikken i fingrene, er snarere at det godt kunne være et tegn på angst. Ikke mindst fordi det forsvinder når du kommer hjemme igen.
Når det er sagt, så er det mit indtryk at det ikke er godt for dig at ryge hash. I hvert fald ikke så meget. Så, det bedste du kunne gøre er at holde en lang pause med det. Du skriver at du godt kunne tænke sig at ryge en gang imellem, og jeg må sige at min erfaring er at det er den meste vanskelige strategi man kan vælge. Det er betydeligt nemmere at holde op fuldstændigt i et pænt stykke tid, og så begynde at ryge igen efter den pause, hvis man absolut skal det. Men igen: det er rigtig svært at have et fornuftigt forbrug af hash hvis man har været rigtig glad for den en gang (på samme måde som det er svært at være selskabsryger, hvis man har røget tobak dagligt før).
Du kan få hjælp ift at stoppe på den følgende hjemmeside: http://www.knowcannabis.org.uk/selfhelp.htm
Held og lykke med det.
Skriv igen hvis jeg kan hjælpe dig med noget.
Mvh
Eric