Pige / kvinde19 år
Hej. Jeg begyndte at ryge hash for ca. 3 års tid siden. I starten røg jeg ikke så meget, som jeg gør nu. Jeg ryger hver dag, og ryger i gennemsnit ca. 3-4 joints om dagen. Jeg ryger fordi jeg godt kan lide følelsen af at være skæv, men der begynder og skal mere og mere til, for at jeg får den optimale virkning. Det skal lige siges, at jeg ikke ryger på grund af problemer eller for mange tanker eller lignende. Jeg KAN godt uden at ryge, men har bemærket at hvis jeg ikke kan skaffe hash/ikke har penge til det, så tænker jeg meget over hvordan jeg kan få det. Jeg bliver nemt irriteret når jeg ikke har røget, og jeg er længe om at falde i søvn om aftenen, hvis jeg ikke har røget hash. Når jeg har røget, og min “skævert” er ved at gå væk, så begynder jeg at få hovedpine, indtil jeg ryger den næste joint, så går hovedpinen væk igen.
Mit spørgsmål er, vil det defineres som at jeg er afhængig? Og ville jeg umiddelbart skulle have hjælp til at stoppe, eller er jeg stadig på et punkt, hvor jeg godt kan nå det selv?

Svar fra rusmiddelekspert Søren Holm
Hej
Jeg kan se, at du har gjort dig nogle meget relevante overvejelser i forhold til dit hashforbrug.
Det er super godt, at du er opmærksom på de ”faresignaler”, du beskriver. Det er også rigtig godt, at du tager det med at udvikle afhængighed alvorligt.
Der er nogle af de ting, du beskriver, der tyder på, at du har udviklet afhængighed af hash.
Man kalder det toleranceudvikling, når der skal mere til for at opnå den samme virkning og toleranceudvikling er et tegn på afhængighed.
Det, at du tænker meget på at få fat i hash (måske bruger en del tid på at skaffe hash), er også et tegn på afhængighed.
Du fortæller også, at du bliver irriteret, ikke kan falde i søvn og får hovedpine, når du ikke har røget et stykke tid. Dette tyder på, at du oplever milde abstinenser, hvilket også er et tegn på afhængighed.
Jeg vil ikke gøre mig til dommer over, hvorvidt du er afhængig eller ej, men der er helt klart noget, der peger i den retning. Læs evt. selv mere om afhængighed:
https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/psyke/sygdomme/narkotiske-stoffer/stofmisbrug-og-afhaengighed/
Der er ikke nogle, der kan vide, om du vil være i stand til at stoppe uden hjælp, så det kan jeg desværre ikke svare på. Jeg ved dog, at du er meget velkommen til at søge hjælp ved din kommune, hvis du beslutter dig for at få noget støtte.
Håber du kan bruge mit svar og skriv gerne tilbage, det kunne være fedt at høre fra dig.
Held og lykke.
Søren