Pige / kvinde
Hej jeg er 22 år, og har røget hash første gang siden jeg var 14.
Kommer fra en familie med en mor og 4 søskende, hvor jeg er den sidste i flokken.
Da min mor har været escortpige i over 20 år, og har været social alkoholiker i 10-12 år (det startede da hun fødte mig, og min far gik fra hende)
Jeg har oplevet meget svigt fra min familie, blev først anbragt på en døgninstution da jeg var 14, desuden har jeg aldrig rigtig haft mig en bedste veninde, kun veninder jeg har hjulpet, fordi jeg har set en mulighed for at hjælpe.
Selvom hash har været tæt på mig, i mange år, har jeg altid vidst hvad jeg ville med mit liv, og at jeg aldrig skulle blive en "social taber" lissom min mor.
Jeg har haft 3 perioder hvor hash har været tæt inde på livet,(½ års misbrug, af gangen) og det er sket når det er gået galt med min kæreste som er 8 ½ år ældre end mig. vi har kendt hinanden i 5 år nu, og han er en utrolig stabil og selvsikker mand, som man ikke kan andet end at holde af.
Mit problem er at jeg ikke tør at få børn med ham, fordi jeg er bange for opdragelse, og er generelt bare usikker på om jeg er stærk nok til det.
Jeg er pt. i en periode i mit liv hvor jeg er så usikker på om det er ham jeg vil ha, og hvordan min fremtid skal se ud. (vi har haft et års pause fra hinanden)
Jeg har røget hash hverdag fra november til marts, og jeg ryger stadig et par gange om ugen, jeg er dog begyndt at kæreste med ham igen, og jeg kan mærke at han virkelig vil mig! og det vil jeg også!
men jeg har ikke været stoffri helt endnu, selvom det er det han ønsker, jeg er dog ærlig over for ham, generelt lyver jeg ikke overfor mine medmennesker, og har aldrig gjort det.
Jeg går tit med tanken og følelsen af at være alene. Følelesen af at jeg ikke har nogen at ringe til når lokummet brænder og jeg får det svært ved at kontrollere mig selv og mit humør.
Jeg har kontaktet min læge før og hun foreslog at jeg skulle gå i gruppe terapi for unge med alkoholiske forældre,(hvilket jeg aldrig fik gjort) og hun ga mig også en henvisning til en psykiater, men det resulterede i en recept på lykkepiller, hvilket jeg ikke følte var mit behov.
Jeg mener at jeg har brug for en snak omkring mit liv, uden at jeg skal medicineres samtidig, få styr på hvorfor mine medmennesker, er som de er, og hvad jeg evt kan gøre anderledes mht til tanker og følelser, og hjælp til ikke at føle mig så ensom og anderledes.
Jeg har opnået mange succeser i mit liv, er uddannet guide, og har været afsted som guide sommeren sidste år, desuden er jeg uddannet i Matas, og jeg er nu igang med en kokkeuddannelse, da jeg også syntes at det også en tiltalende branche, dog med fokus på sundhed og generelt ordenlig ernæring.
Jeg har meget at fortælle, og jeg har meget der skal arbejdes med, og jeg føler ikke det er noget min kæreste skal blandes ind i.(i hvert fald ikke mere)
Er der noget jeg kan gøre, uden at skulle medicineres? er der et sted jeg kan henvende mig så jeg kan få mig en psykolog, uden at jeg skal betale for meget? tilbyder kommunen ikke en form for behandling til folk som også har et liv ved siden af? jeg er en kvinde der stræber efter lykken, jeg ved bare ikke om jeg har fundet den, fordi jeg tænker for meget!
PÅ forhånd tak

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Du må undskylde at det tog mig over en uge at besvare din mail. Men den var lidt lang (hvilket gør den også mere interessant) og jeg har skullet læse den en del gange for at finde nogle relevante indfaldsvinkler for mit svar.
For at starte med det nemmeste. Det er helt i orden at du er usikker ift børn nu, når man tænker på at du ikke er ældre end 22 år. Langt de fleste mennesker får ikke børn før de er midt eller sidst i 20´erne…og rigtig mange først når de runder de 30 år. Så ingen stress..dig og din kæreste har masser af tid foran jer for at få børn. Og du har ret, det er en stor beslutning som kræver at man føler sig ret sikker på at det er den rigtige ægtefælle og det rigtige tidspunkt.
Nu, ift at få hjælpe hos em psykolog som ikke kommer til at koste dig en formue, så er der forskellige muligheder.
Den ene er at du beder din læge til at henvise dig til en psykolog som har en overenskomst med sygesikringen. Det vil komme til at koste dig ca. kr. 200-300 per gang.
Den anden er du søger psykologsamtaler via dit lokale misbrugscenter på baggrund af dit ”hashmisbrug”. Det er lidt problematisk, fordi du virker ikke til at have et egentligt ”hashmisbrug”, og fordi det er langt fra alle misbrugscentre som tilbyder psykologsamtaler på den baggrund…men du kan altid ring til dit lokale misbrugscenter og høre hvordan tingene hænger sammen der (prøv f.eks. www.uturn.dk )
Em tredje mulighed er at søge psykologsamtaler via TUBA (www.tuba.dk) som er en organisation som hjælper børn af alkoholikere (også voksne børn) og bl.a. tilbyder psykologsamtaler. De har en afdeling i København og jeg vil mene at det her er den meste oplagte mulighed for dig.
Endeligt, kan du søge psykologsamtaler via din kommune, enten som enkeltydelse, fordi du ikke har de økonomiske midler for at betale en psykolog (men det kan være ret besværligt, fordi kommune skal både godkende henvisningsgrundlag, og tjekke at du virkelig ikke har penge nok til selv at betale for en psykolog), eller igennem de behandlingstilbud socialpsykiatri har for, f.eks. unge mennesker som har svært at kontrollere deres følelser.
Ellers vil jeg gerne skrive at jeg synes at det er flot at du udviser så meget energi for at få styr på dit liv og rart at læse at det virker i stor træk.
Skriv igen hvis du har brug for et mere præcist svar ift hvor du kan henvende dig eller ift de problemer du gerne vil løse.
Med venlig hilsen
Eric