Spørgsmål i Brevkassen d. 26.9.2012

Depersonalisering

KategoriAmfetaminAngstBedøvende stofferCannabisFeststofferFuckupsHashKonkrete bekymringerKrop og sundhedPot
Se svar
kommentar

Spørgsmål fra

Dear Henrik

Det er ved at være et halvt år siden, at jeg havde en lidt uheldig episode. Jeg indtog ca. 1g amfetamin af ukendt kvalitet fordelt på ca. 24 timer, blandet sammen med 2 dages søvnløshed og en lille dosis hash. Hashen blev indtaget som det sidste i dette dumheds-marathon, og i det jeg sugede et enkelt sug fra en joint, blev jeg så vinderskæv, som om jeg havde suget flere gram. Mit hjerte bankede som sindsygt, og så påvirket som jeg var, var jeg ret ligeglad med det. Der gik 30 minutter, og jeg fik et ekstremt panik anfald med frygt for at dø, ekstrem hovedpine, tunnel-vision, sehr schneller hjertebanken helt oppe i halsen, hallucinationer, og komplet følelsesløshed i stortset alle mine læmmer. 

Efter cirka halvanden time, begyndte effekterne at dale ned, og jeg har lige siden den dag set alting meget anderledes. Har været utroligt træt gennem hver eneste dag, uanset hvor meget eller lidt jeg får sovet, og udover det har jeg haft en selvoverbevisning om at verden var uægte. Jeg har det som om jeg ser alting fra en 4 persons synsvinkel, inde i en 3 person – Det er svært at forstå. Jeg syntes bare alting er blevet så fucked op siden den dag, og effekterne kommer og går, med pludselige (dog sjældne) panikanfald, selv når mine tanker er på noget helt andet, slår det til.

dagen efter dumheds-marathonnet, var jeg en tur på hospitalet, da jeg fik endnu et panikanfald (dog meget mildere), men de gjorde ikke andet end at tage et skan af mit hjerte, og sige jeg skal holde mig fra stoffer – Ikke andet.

Er dette en psykose? og hvor længe kan det tage for dette at aftage? Jeg har ikke snakket med en læge, da jeg i nu 6 måneder, har troet at det nok går væk med tiden.

Kan dette føre til noget farlgiere evt. schizofreni og hvad kan jeg gøre ved det? Min krop fungerer normalt, tror det hele foregår oppe i hovedet for mig, men blandt andet fordi jeg selv er så paranoid over hvad det kan være, så er det tit i mine tanker når jeg ikke har dem på noget andet.

Hvor farligt lyder dette tilfælde? Er det bare at fokusere tankerne på noget andet og lade tiden helbrede, eller søge lægehjælp ?

På forhånd tak

Skrevet af: guldfisk

Svar fra læge Henrik Thiesen

Hej guldfisk

Det lyder som om du har haft en tilstand med panikanfald som har været meget tæt på en psykose eller rettere at du er i en tilstand hvor du flimrer frem og tilbage mellem en psykose / uvirkelighedsfornemmelse og ikke-psykose. Det kan være nødvendigt med medicin i en periode for at dæmpe det og det burde nok være sket for længe siden. 

Hvis du var min patient ville jeg give dig noget antipsykotisk eller angstdæmpende som du ikke blev sløv af i en periode på nogle måneder og så se om det klinger af. I modsat fald kan du måske have behov for medicin i længere tid.

Så mit råd er – søg lægehjælp og tag eventuelt mit råd med.

Hilsen

Henrik 

0 kommentar

Skriv en kommentar

Relaterede spørgsmål

Pige / kvinde16 år

Hash

Min datter på 16 har desværre fået nogle venner der ryger puffbars og hash. Hun synes det et helt normalt at ryge hash. Hun har ADHD umedicineret og får Sertralin for angst. En aften tog hun på tur...
Pige / kvinde16 år

Levertal

Hejsa Jeg skal have taget levertal og blodprøve i næste uge fordi jeg skal starte på isotretinoin. Og der bliver holdt 2 fester i weekenden, så jeg ville spørge om det påvirker mine levertal meget ...
Pige / kvinde17 år

er det normalt eller en hashpsykose?

nu er det 3 dage siden jeg sidst har røget, og der fik jeg en lille green out. men det er som om det ikke er helt gået væk og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. jeg har fået så meget angst de sidste ...
Se flere spørgsmål >