Pige / kvinde
Jeg er bekymret for min datter og hendes misbrug af hash. De sidste to år har hun haft en kæreste, ganske venlig og sød, men han har fra starten af haft et misbrug af hash og dette er medvirkende årsag til, at han i en alder af 25 år ingen skole/-uddannelsesbagrund har med sig og livet har ikke været med ham i hele hans barndom og stor del af hans ungdom. Er dog pt. begyndt et forløb på PGU (pæd.grund.uddann). Min datter er 22 år og har med hård kamp gennemført en HF, hun fik en depression i det første år og blev erklæret studieindaktiv grundet for meget fravær dvs. mistede sin SU, måtte ikke deltage i undervisningen osv, så hun måtte gennemfører som selvstuderende med sin depression "ved hånden". Hun klarede det og jeg har været der for hende når hun har haft brug for det uanset på, hvilket tid af døgnet det har måtte være.
Min datter og jeg har et godt og meget tillidsfulgt forhold til hinanden, dette forhold har hun også til sin 2 år yngre søster samt mostre og bedsteforældre, så et godt og meget kærligt netværk er om hende. Hun er på nuværende tidspunkt igang med Pæd.uddann. og er på 6 sem. og dette passer hun fint og er glad for sit valg.
Alt i alt kan man jo sige, at det går jo ganske godt…eller?? Hun ryger hash og dette gør hendes kæreste også, de ryger dagligt. Jeg ved dette da jeg har talt med min datter om det, jeg havde en mistanke om det ret hurtigt, da jeg blev bekendt med hendes kæreste og konfronterede hende med min bekymring og hun valgte, at fortælle at det ikke var andet end en gang i mellem. Der gik lidt tid og jeg tog det op med hende igen og hun fortalte at det var et problem og deres økonomin ikke var god heller, da de kun havde hendes SU at leve for. Jeg hjalp med div. mad og regninger, men stilede også en forventning om, at de med hjælp skulle få styr på deres livssituation, hvad hash angik. Jeg har set gennem det sidste år, at min datter jo passer sit studie, og bildt mig ind, at det gik den rigtige vej. Nu har hun ringet og fortalt, at de ingen penge har til mdr. og om jeg kunne hjælpe, hun havde det skidt med det og jeg ville vide hvad der var gået galt, trods det at det ikke vedkommer mig. Jeg havde en mistanke om, at det var gæld til misbruget. Min datter vælger at fortælle mig, at jeg har ret i min bekymring og at hun har det meget skidt over det hele og at hun endnu engang skal bede om hjælp fordi de ikke har styr på det. Hun er meget ærlig omkring alt, men mener samtidig at jeg er meget hård og ikke forstår, at de ikke bare sådan kan holde op. Men jeg mener at det kan de, men det kræver hjælp. Min bekymring er nu, at jeg faktisk har fået sagt til hende, at jeg ønsker, at hun stopper sit misbrug nu, men at jeg vil være der hele tiden for hende døgnet igennem. Jeg har meget alvorligt sat hende stolen for døren, udtrykt min kærlighed til hende, men samtidigt fortalt at jeg ikke mere vil se "passivt" til, at hun/de fortsætter med at have et misbrug. Er bange for om min handling er for barsk og bliver bange for de mulige konsekvenser dette evt. kan få, ødelægges et meget fint tillidsforhold?…måske hun ikke vælger det, jeg ønsker for hendes liv? og samtidig ved jeg også, at jeg ikke har ret til at tilrettelægge hendes liv. Det er en svær situation og har brug for, at få et prej om mine valg kan træffes på en mere hensigtmæssig måde. En bekymret mor til en 22 årig pige/kvinde.

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Du må undskylde at det tog så lang tid at besvare din mail, desto mere at jeg kan nu læse at dit problem var ret akut, men din mail kom mens jeg holdt påskeferien og siden jeg kom tilbage på arbejde har jeg ikke haft ret meget tid for at tage mig af brevkassen.
Ud fra det du skriver, så tænker jeg at du skal prøve at handle ud fra hele situationen i stedet for at bliver opslugt af de problemer som irriterer dig.
Som du skriver det har du et godt forhold til hende, og mere end det, virker det til at din datter er en sød og kærlig ung kvinde som også har et godt forhold til resten af familien. Og så er hun i gang med en uddannelse som hun er glad for. Endeligt har hun gennemført en HF på trods af depression og som selvstuderende.
Alt i alt synes jeg at det er meget gode ting som får mig til at tænke at din datter har mange gode ressourcer.
Nu er der selvfølgeligt også problemer: at hun ryger for meget hash sammen med hendes kæreste og at det påvirker deres økonomi negativt (måske er der også andre konsekvenser, men du skriver ikke noget om dem…), og så har hun haft en depression…og hvis jeg læser det der står mellem linjerne, er hendes far, af en eller anden grund, meget fraværende.
Jeg ved ikke om du ser tingene som mig, men de gode ting er betydelige større end de problemer hun har…og min point her, er at du skal ikke sætte de gode ting på spil, pga at de problemer hun har. Sagt med andre ord, du skal ikke sætte jeres gode forhold samt hendes uddannelse på spil fordi du er træt af at ryger hash.
Jeg kan godt forstå at det irriterer dig at hun ryger hash, og du har i øvrigt fuldstændig ret i at hun og hendes kæreste faktisk kan ”bare hold op” fra den ene dag til den anden når de vil. Igen menneske er nogensinde død af at holde op med at ryge hash…men på den anden side, har vi alle sammen nogle ting vi burde holde op med ( eller starte med) og som er ikke ret krævende…men som alligevel viser sig at være ret vanskelige. Så, du skal prøve at hjælpe hende ud fra hvordan hun oplever sit problem, og ikke kun fra hvordan det er objektivt.
Nu kan jeg godt se at mit svar er i gang med at udvikle sig til en roman, og derfor vil jeg hurtigt komme til kernen. På den ene side kan du agere i frustration og ”sætte hende stolen for døren” med den mulig konsekvens at du ødelægger jeres gode forhold, at hun kommer til at holde sine problemer hemmelige for dig, og at de muligvis kommer til at vokse til et punkt hvor de bliver meget svært til at løse. Eller kan du på den anden side agere med overskud og acceptere at din datter gør nogle ting som du slet ikke bryder dig om men at du stadig gør hvad du kan for at støtte hende i de gode ting hun laver (hendes uddannelse, f.eks,) samt gør hvad du kan for at bevare jeres gode forhold, vise hende at hun kan regne med dig…og ikke mindst, give hende et godt eksempel af hvordan man løser de problemer man møder på sin vej.
Så, som du kan se, er jeg ikke i tvivl på hvilken vej du skal vælge. Så for at afslutte vil jeg bare understrege at jeg synes at det er vigtigt at se ens børn i et meget stort perspektiv og ikke bare i det som opstår her og nu. F.eks kan du prøve at forestille dig din datter om 5-10 år, og at I vil sidde og kigge tilbage på de problemer hun har i dag. Vil du helst kigge tilbage på det som ”min mor var hård” eller ”min mor støttede mig”?
Og en sidst ting. Det betyder ikke at du skal lukke øjnene og synes at det er godt hun ryger hash. Men prøv at finde en måde at takle problemet som hjælper hende.
Jeg håber at mit svar giver mening og kan hjælpe dig lidt.
Skriv igen hvis du er i tvivl, og undskyld en gang til at det tog mig så lang tid at besvare din mail.
Mvh
Eric