Pige / kvinde16 år
hej vi er to piger på 16, vi er kommet ind i et dårligt miljø hvor de ryger hash og andet dagligt. og det vil vi gerne have nogle råd til hvordan vi kan komme ud af igen. og hvad det egentlig gør ved vores kroppe hvis vi bliver ved på den her måde? vi vil også godt have nogle råd til hvordan man stille og roligt kan få sine forældre ind i det uden de bliver sure. vi håber meget at i vil tage jer tid til at svare os.

Svar fra rusmiddelekspert Torben Vangsted Boel Hansen
Hej med jer!
Jeg vil prøve at svare jer så godt jeg kan.
I skriver at i er kommet ind i et miljø hvor de ryger hash og andet dagligt. Jeg tillader mig at tolke det som om i også ryger hash dagligt. Det andet ved jeg ikke hvad er så det må uddybe i et nyt spørgsmål.
Den måde i kan komme ud af det på kan være ved at i træffer en beslutter om at i vil stoppe og indstiller jer på at det måske kan blive svært i de første uger. Måske i kommer til at opleve humørsvingninger, rastløshed, trang og fysiske abstinenser som fx søvnbesvær eller at i sveder meget, det er dog noget der forsvinder igen. Det kan også være en god ide at holde jeg væk fra det "dårlige" miljø.
Mange af de unge jeg taler med der vil stoppe med at ryge hash fortæller, at det kan hjælpe at foretage sig ting der kan lede tankerne væk fra hashrygning, ting som interesser dem, hobbyer og sørger for at have nogle at tale med om det som kan føles svært. Det kan også være en rigtig god ide at få rørt sig, få frisk luft og spise sundt.
Hvis i fortsætter med daglig hashrygning vil der være en stor risiko for at blive kronisk påvirket, hvilket betyder at korttidshukommelsen bliver forringet, indlæringsevnen falder, motivationen falder og evnen til at mærke sig selv ordentlig og være sammen med andre om det bliver dårligere. Rent fysisk vil der også være risiko for at lungerne bliver belastet og at jeres kropslige udvikling bliver bremset.
i forhold til at inddrage jeres forældre, så tror jeg det kan være en god ide da de kan støtte jer hvis det bliver svært at stoppe. Men vi ved også at nogle forældre kan blive meget forskrækkede, når de får at vide at deres unge ryger hash og at de kan komme til at overreagere ved fx. at begynde at kontrollere og overvåge deres unge. Jeg tror at en god måde at få dem inddraget på er at finde et tidspunkt hvor der er ro og god tid. I kan fx starte med at tale om hashrygning generelt og så fortælle at i også har prøvet det, men at i gerne vil stoppe. Måske det kan være en ide at starte med den generelle samtale om hash og så ved næste lejlighed fortælle om jeres egen situation.
I skal vide at i her på netstof kan finde informationer og kontaktoplysninger på behandlings og rådgivnings muligheder i jeres kommune. Der vil i have mulighed for at få mere konkret hjælp. I er selvfølgelig også meget velkomne til at skrive igen hvis jeg ikke har svaret ordentligt på jeres spørgsmål.
Med venlig hilsen
Torben