Dreng / mand16 år
Hej, jeg er 16 år og vil gerne skære ned på mit forbrug af cannabis. Jeg har i det sidste 2 måneder røget hver dag, og da jeg har meget nemt ved at blive afhængig af rusmiddler der påvirker min sindstilstand, synes jeg fanme det svært.
Sidder hele dagen og kæmper med mig selv om jeg skal ryge eller ikke skal, ved ikke hvad jeg skal gøre havde nemlig en periode i sommer hvor jeg stoppede med at ryge, men der tog alkohol bare over istedet for, hvor det påvirkede min hverdag endu mere en hash gjorde.
Ved godt selv at jeg har et misbrug og det mest fornuftige ville være at stoppe, men det bare ikke nemt.

Svar fra Rusmiddel-ekspert Helle Cold Larsen
Hej
Hvor er det bare godt du skriver,- så vi kan skrive lidt sammen om det her med at stoppe med at ryge hash. Det kan nemlig godt være svært.
At beslutte sig for at ændre sin hashrygning er det først skridt og for mange det sværeste skridt. Det har du taget, rigtigt godt!
Når man skal stoppe med at ryge hash, handler det meget om at ændre sine vaner. Du skal til at tænke din hverdag anderledes. " hvad skal jeg nu lave efter skole, og i weekenden? ", " hvad skal jeg nu gøre når jeg har brug for ro og afslapning?", " hvad skal jeg nu gøre når jeg har brug for at komme væk fra det hele og glemme det der er svært? "- alt det du måske har brugt hashen til.
Det er rigtigt godt at forsøge at fylde din hverdag ud, så ikke du har for meget tid tilovers, hvor du får lyst til at ryge. Det er godt at dyrke motion. De hjælper med at sætte dine tanker om hashen på pause, men det giver dig også en god oplevelse i kroppen og du bliver træt og afslappet i kroppen.
Det er også en god ide at sige højt til nogen, at du er stoppet, måske dine forældre hvis du har mod på det, ellers nogle venner. Bed dem om at støtte dig i at holde dit hash stop, lave ting med dig og få dig på andre tanker. Måske der er en du kan ringe til når du har allermest lyst til at ryge. I kan aftale at han/ hun skal aflede dig og snakke med dig, mens din lyst til at ryge hash er aller størst, så ikke du falder i.
Du skal vide at man både kan føle sig fysisk, psykisk og social afhængig af hash. Når man stopper som du, vil man derfor også opleve udfordringer både fysisk, psykisk og socialt.
Den fysiske lyst til at ryge hash forsvinder for de fleste hurtigst, det sociale handler om hvem du går sammen med og måske plejer at ryge sammen med- hvordan bliver det nu, hvor du er stoppet? Måske du skal tænke over at være mere sammen med dem du kender, der ikke ryger hash i en periode? Og det psykiske er hvis hashen har haft en funktion for dig psykisk, måske som et "psykisk plaster", så kan du måske blive bekymret for hvordan du klare de psykisk svære ting uden at ryge hash.
Som du selv skriver skal du være OBS på ikke at begynde at tage andre rusmidler, fx. at drikke alkohol, da det på samme måde som hashen kan tage overhånd.
Jeg tror du hurtigt vil opleve at du får det bedre efter dit hash stop. Hurtigt kan du mærke din hukommelse blive bedre, din koncentration og din indlæring bliver bedre. Du vil måske også synes du ser frisker ud og du vil sikkert også føle dig mere frisk. Tænker du vil få letter ved at stå op om morgenen og passe din skole/ dit job.
Jeg ønsker dig alt det bedste med dit hash stop- skriv igen hvis der bliver noget der er svært, ellers hvis mit svar her ikke er godt nok.
Læs også i vores leksikon her på netstof.dk om hash.
De bedste hilsner
Helle