Dreng / mand18 år
Hej. Vore unge søn på 18 har pludselig “opdaget” hash og er blevet meget nysgerrig på hvordan det virker . Han hedder Jakob. Jakob er i autismespektrum og er tit meget lyststyret så derfor er han, desværre osse vant til at blive monitoreret på hans færd. Han er under uddannelse og det klarer han ok ( eux) Vi skriver fordi vi opdagede lugten af hash -ikke røg bare hash… Vi tog en rolig snak om hans indkøb som var en betragtelig mængde -lovlig cannabis ting under 0.2 Vores nervøsitet går på hvordan vi råder ham. Passer på ham samtidig med at vi respekterer hans 18 år og lyst til selvstændigt at træffe beslutninger Mvh Brian og yael

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Hej med jer
Tak fordi I skriver hertil.
Vi ser ofte at i overgangen til ungdomsuddannelse at nogen unge bliver nysgerrige stoffer og eller alkohol. Hvad gør at han er nysgerrig på det og hvis han har prøvet at ryge det hvad gør det så for ham, både positivt og negativt.
I er vant til at monitorere hans adfærd og hvad ser I der?  – hvad siger han til det når I snakker med ham om det.?
Jeg tænker at dialog og en fokus på hvad det er I gerne vil han er opmærksom på i forhold til omgangskreds og køb, at det kan være en svær situation at stå i.
Der skal ofte en krise til, for at vi laver en forandring og jeg tror I skal være opmærksomme på sådan noget som lommepenge eller hans generelle adgang til penge. For hvis det bliver for let, så kan det være nemmere at øge forbruget.
mange undersøgelser peger på at unge mennesker gerne vil lave noget aktiv sammen med deres forældre og uden at vide om I, i forvejen gør det kan det bare være vigtigt.
Håber at I får en god snak og ønsker jer alle sammen det bedste
Løkke