Pige / kvinde18 år
Hej.
Vi er ved at lave et stort projekt omrking børns opvækst med forældre der er misbrugere. Men vi har et spørgsmål, som vi ikke helt kan svarer på, og som vi håber du kan give os et indblik i. venlig hilsen den lille gruppe 🙂
Er der forskel på om det er moderen, faderen eller dem begge, som er optaget af et misbrug?
Altså overfor barnet.

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med jer
Det er faktisk et rigtig godt spørgsmål i stiller…og desværre kender jeg ikke svaret. Umiddelbart vil jeg mene at det ikke gør nogen forskel om det er faderen eller moderen som er misbruger. I hvert fald efter svangerskabet og – hvis hun gør det- så efter at moderen er færdig med at amme barnet…men det er for så vidt en mening som jeg ikke kan rigtig begrunde.
Omvendt er der ingen tvivl at det gøre en kæmpeforskel om det kun en den ene forælder eller begge to som er optaget af et misbrug. Jeg har set mange mennesker klare sig forholdsvis godt men kun en forælder (eller for den sags skyld, kun en bedsteforælder) som fungerede godt….men den slags ting er meget mere sjælden for folk som har haft to misbrugende forældre.
Hvis I har lidt tid, så prøv at google begrebet resilience (f.eks. http://en.wikipedia.org/wiki/Psychological_resilience). I kan også læse om det emne i den følgende bog http://dotpaper.dotminded.com/1/data/magazine/968207/
God arbejdslyst
Eric