18 år
Hej. Jeg har i mange år været opmærksom på, at mit forhold til alkohol ikke har været sundt. Jeg drikker ekstemt meget, både i selskab med venner, men også på enehånd. Det sker ofte at jeg får “black out”. Jeg er i gang med en Eux uddanelse, og jeg er bange for at jeg ikke ville kunne konsentre mig i timerne og om lektier. Findes der metoder for at få tankerne andere stedder hen? jeg er blevet antabus, men jeg ønsker stadig at kunne drikke til fest. Mit mål er ikke at drikke alene.

Svar fra rusmiddelekspert Thorsten Hauerslev Larsen
foto
Tak for spørgsmålet.
Ja der findes måder at få tankerne andre steder hen, men hvilke måder der virker for dig, er noget du selv skal finde frem til, allerhelst i samarbejde med en god rusmiddelbehandler. Jeg vil anbefale at du kontakter rusmiddelcenteret i den kommune hvor du er bosiddende og opstarter et forløb der.
Jeg vil dog sige at det er meget svært at gå fra et problematisk forbrug/misbrug til et “normalt” forbrug. Du skal til at lære nogle helt nye vaner og måder at håndtere dit liv på. Personligt vil jeg anbefale at du forsøger dig med at tage en periode helt uden alkohol på minimum 3 måneder, før du forsøger dig med at drikke til fester igen, for at forsøge at starte lidt forfra.  Efter de 3 “tørlagte” måneder kan du overveje om du føler, at du er i stand til at have et forbrug af alkohol igen, eller om du har brug for mere tid helt uden.
Håber at du kan bruge dette, og at det kommer til at fungere godt for dig.
Med venlig hilsen Thorsten