Pige / kvinde12 år
Hjælp hvad skal jeg gør? Jeg har indenfor de sidste par dage fundet billeder på min 12-årige datters telefon, at hun sammen med sin veninde både tager mdma, ryger joint, ryger puff bars, Hun har også fået sig en kæreste på 14 år, hvor hun er meget tæt med kæresten kun iført underbukser. Jeg tror derfor også at hun har haft sex med ham. Via en chatbesked mellem min datter og hendes veninde, hvor de skriver at deres 3. veninde har haft sex med hendes kæreste. De er 3 veninder som tit er sammen med 3 drenge. Drengene er 14 år, pigerne er 13 og 12 år. Dette har nok stået på ca. 1 år tror jeg.

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Hej
Jeg er glad for at du skriver ind til os. Først og fremmet er det vigtigt at du får en snak med din datter om hvad du har fundet. Og hvad der har skabt en tanke eller følelse der har fået dig til at kikke i hendes ting. Du skal være grænsesættende og nysgerrig på en og sammen gang. I skal måske tale både tillid, grænser og præsentation, det er ikke en samtale din datter har let ved og vil nok også reagere på at du har kikket i hendes ting, men det er sådan det er når man som forældre bliver bekymret.
Der er ofte en bagvedliggende grund til at unge ”leger” med stofferne og er det fordi hun er ked af noget, er det bare det vennerne gør sammen eller hvad er hendes årsag til at prøve, hvad vil hun gerne have ud af rusen?
Jeg vil anbefale dig at tale med kontakt/ klasselæreren på skolen. Du kan også tage fat på det der hedder SSP i jeres by (kan googles) for at høre dem indtil muligheder for evt. samtaler til din datter, for at finde ud af hvad hendes grund er til at være omkring stofferne.
Jeg håber at I får en god snak og at I finder frem til en god løsning.
De bedste hilsner
Løkke