Dreng / mand18 år
Hej Netstof.dk
Mit spørgsmål er et 3-delt et.
Amf. Jeg har kun prøvet stoffet 2 gange i hele mit liv. Og første gang var en REN fornøjelse, det skal dog siges at jeg kun havde drukket et par øl, og det var det.. Men jeg (Synes jeg selv) havde ingen af de dårlige bivirkninger. Som kort til lunten, paranoia etc. Så prøvede jeg stoffet en gang til, til en fest, i Torsdags – Og virkningen af det var endnu kraftigere end første gang. Helt fantanisk tænkte jeg bare. Og jeg var blevet lidt beruset af øl, vodka blandet cola, og rom blandet med cola hvis det gør nogen forskel? Da dealeren var færdig med at ligge banerne, tog han en kniv som blev brugt til et eller andet med stoffet, (ved ikke hvad) og puttede den ned i min drink med rom og cola..  Og ud over det så blev der også røget hash, men i hvertfald så tog jeg imod amfetaminen hver gang det blev tilbudt, og jeg tror at jeg tog 6-8 streger på ca. 4-5 cm, lidt tykke men ikke forfærdelig meget. Det forsætter så til lidt over 11 om formiddagen hvor festen så får en "nap time" hvilket betyder at alle folk går hjem (Eller bliver) og får lidt energi, en lur, eller noget mad. (vi havde været i gang i lidt over 16 timer) Jeg tager så hjem for at få en lille lur, det skal siges at jeg havde været vågen siden kl 04:00, med meget lidt søvn og det ender med at jeg sover til klokken bliver 17:00/17:30 deromkring. Jeg vågner med at jeg har de underligste tømmermænd, og en virkelig ubehalig fornemmelse i maven som jeg går ud fra må være fra amfetaminen. Det var en virkelig stram måde at vågne på, og jeg fik feber, svimmelhed, sortning for øjnene i et kort øjeblik, det fik jeg hver gang jeg rejste mig op. Så når jeg lagde mig ned igen så ville jeg kunne få det bedre på et øjeblik, udover tømmermændende og den ubehalige fornemmelse i maven. Men så kom alle de andre ting igen, udover sortningen for øjnene og det forsvandt efter 5-10 min tror jeg, jeg har lidt mistet min tidsans efter igår. Som du nok kan læse dig frem til så var den oplevelse ikk lige så sjov at vågne op til, som den første.
Spørgsmål 1.) Selvom jeg havde taget mere den 2 gang end første gang, er det så virkelig normalt med de bivirkninger , så intense?
2.) Efter jeg havde drukket min drink med rom og cola og den smule amf. der var i – Så blev min tunge næsten helt sort, og alting smagte af røv.. Er det noget jeg burde være bekymret om? Også selvom jeg kan smage igen, og den er næsten vendt tilbage til sin normale farve?
3.) Da jeg var på amfetaminen, begyndte jeg at tænke over om jeg var begyndt at få en hashpsykose fordi jeg tror jeg er begyndt at se/høre ting, samt paranoia indtil jeg læste om at hvis det du tror du ser, som du ved ikke er virkeligt så er det ikke en hashpsykose, så kan det vel heller ikke være en hashpsykose, men nærmere en stress-relaterede ting, hvad tror du??
Og til en lidt mere pinlig ting.. Efter i forgårs (Har ikke kunne sove i nu) har jeg fået en besynderlig og klam lugt/aroma, komme ud fra mine armhuler skal jeg være bekymret om dette?
Ps beklager den lange besked.

Svar fra rusmiddelekspert Torben Vangsted Boel Hansen
Hej Tak for dine spørgsmål 1. Den rus man oplever ved amfetamin kan variere meget. Det kan handle om hvordan man har det når man indtager amfetaminen, hvad man ellers har indtaget af alkohol og evt. andre stoffer, der i blandt hash, men også kvaliteten/sammensætningen af amfetaminen og mængden. Der meget forskel på amfetamin, det er sjældent ”rent” under fremstillingen kan der ske fejl i processen og derfor kan virkningen og særlig bivirkningerne være meget forskellige. Når du så oven i købet har ”været i gang” i 16 timer ja så er bivirkningerne du beskriver meget normale. At de er normalt er dog ikke ensbetydende med at det ikke er risikofyldt. 2. Farven på din tunge og den ubehagelige smag hænger nok sammen med en kemisk reaktion der er opstået i mellem metallet, drinken, amfetaminen og dit spyt. Jeg vil dog opfordre dig til at søge læge hvis det ikke forsvinder. 3. Jeg tænker ikke du har fået en psykose, men små hallucinationer og paranoide forestillinger er der mange der oplever når de indtager amfetamin, sandsynligheden stiger, også for at få en psykotisk oplevelse, når man samtidig indtager alkohol, hash og ikke får sovet. Den lugt du oplever er sikkert din krop der udskiller affaldsstoffer, som stammer fra amfetaminen og alkoholen. Når kroppen har renset ud vil det gå over. Man kan måske sige at første spørgsmål handler om fysiske bivirkninger og tredje spørgsmål om psykiske bivirkninger I forhold til amfetaminen, alkoholen og hashen. Og du har ret det er ikke sjovt at vågne op til. Jeg håber det er nogle ordentlige svar, hvis ikke er du meget velkommen til at skrive igen. Pas på dig selv! Med venlig hilsen Torben