Spørgsmål i Brevkassen d. 8.2.2017

Dør jeg?

KategoriAmfetaminAngstFeststofferKonkrete bekymringerKrop og sundhed
Se svar
kommentar

Spørgsmål fraPige / kvinde23 år

Hej. Jeg er meget bange for at dø, faktisk har jeg en angst for at dø.. I weekenden, fredag, var jeg til fest hos en af mine bedste venner. Til festen, blev jeg tilbudt noget amfetamin, hvilket jeg har taget nogle gange før. Jeg tog så en bane og en bane blev til flere og til sidst slikkede jeg en fuld pose ren. Jeg er forelsket i den følelse jeg får når jeg tager stoffet, fordi jeg ikke er den pige med den største selvtillid eller selvværd, på en normal dag. Da jeg ikke tager stoffet til hverdag, og kun 1 gang i måneden (max), vil jeg ikke kalde mig selv for afhængig eller misbruger. Mit spørgsmål til dig er, kan jeg dø af det, nu hvor der er gået nogle dage? Eller sker det kun når man tager det? Hilsen den angste.

Svar fra læge Henrik Thiesen

Hej
Amfetamin er et stimulans som både får en til at føle sig godt tilpas men det kan også blive alt for meget så det slår over i angst og psykotiske anfald hvis man er meget uheldig.

Fysisk giver det forhøjet blodtryk, høj puls, hjerteflimmer og brystsmerter. Svedeture, høj temperatur og forvirringstilstand. Hvis det går galt kan man få det der hedder serotonin syndrom som kan være livstruende men det sker alt sammen inden for kort tid og ikke efter nogle dage.

Du kan jo tilgengæld godt have en nedtur efter at have taget meget amfetamin og en del af nedturen kan være angst og depressive tanker.

Det lyder som om du helt mistede kontrollen over hvor meget du tog og det vil jeg mene er et faresignal som du skal lytte til – der er risiko for at det sker igen.

Hilsen
Henrik

800×600

Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Tabel – Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman",serif;}

0 kommentar

Skriv en kommentar

Relaterede spørgsmål

Pige / kvinde17 år

er det normalt eller en hashpsykose?

nu er det 3 dage siden jeg sidst har røget, og der fik jeg en lille green out. men det er som om det ikke er helt gået væk og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. jeg har fået så meget angst de sidste ...
Pige / kvinde40 år

Oxycondon

Hej Er så fortvivlet og på randen til at blive skør i hovedet af at tænke mig gul og blå, for at finde på løsninger som virker. Min man er i behandling på CSU for misbrug af Oxycondon. Han lyver om...
Dreng / mand27 år

Panik angst sertralin og skunk

Hej jeg er en mand på 27 år der får 150mg sertralin mod panik angst hvilket hjælper utroligt meget men jeg har tidligere godt kunne lide at nyde lidt skunk en lørdag en gang i måneden, men det var ...
Se flere spørgsmål >