Dreng / mand17 år
Hej. Jeg har været oppe ved en ven med 10 andre drenge cirka og vi har røget en hel del hash og kørt nogle dage på en virkelig ren emfetamin. Lørdag morgen ved 03 tiden slog det bare klik for mig, jeg husker at alle kiggede på mig og snakkede om mig. jeg kunne ikke kende de andre så spurgte dem hvem de var. Jeg har kendt dem i flere år, men kunne ikke kende dem.Jeg blev smidt ud af min vens lejlighed fordi jeg larmede aaalt for meget og fik af vide jeg bankede hårdt på døren og at jeg var løbet direkte ind i et vindue. Jeg vågnede igen et par timer efter i en park og havde smidt lidt af mit tøj i en å. Kirkeklokkerne begyndte at ringe (ved 08 tiden cirka) og jeg så en mand gå med sin hund, af en eller anden grund var jeg overbevist om at han var Gud og spurgte ham flere gange om hjælp til at ringe til min mor, men kunne ikke huske nummeret. Jeg havde blod på mine hænder og tror jeg har slået hånden igennem et vindue et sted. Jeg fik endelig ringet til min mor og hun hentede mig inde i Brugsen iført underbukser. Hun ringede direkte til en ambulance og jeg kom på intensiv afdeling. Jeg gad ikke med dem, fordi jeg følte de var meget fjendtlige. Jeg var indlagt i 8 timer og er kommet hjem. Har fået af vide at da jeg lå stille var min puls over 200 og at hvis mit hjerte havde fortsat som det gjorde et minut længere ville jeg dø af det Mit spørgsmål er så om det har været en OD eller om det har været en amf- psykose? Eller måske begge dele Har fået af vide af lægerne at det var en OD, men jeg fortalte dem jo ikke hvad der var sket i løbet af natten så ved ikke helt om der også kan ske at være en psykose

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Tak for dit spørgsmål.
Det lyder til at det har været en heftig aften og at du nok har indtaget en del mere stof end du kan tåle. Heldigvis for dig og din familie skete der ikke noget rigtig  alvorligt med dig. Jeg møder tit unge mennesker der har haft nogenlunde samme oplevelser(at det slår klik)og som desværre kommer mere galt afsted end dig. Det positive ved det er at mange bliver forskrækket over deres egne handlinger og måske lige tænker sig om en ekstra gang før de taget stoffer igen. Andre stopper helt med stofferne.
Det lyder som om at du har haft taget for mange stoffer om det så udvikler sig til en psykose kan jeg ikke svare på, men måden din hjerne har reageret på gør nok at du næste gang du prøver stoffer, hvis du gør det, har en forøget risiko for at få det dårligt.
Pas på dig selv og skriv endelig til os igen hvis du har flere spørgsmål.
Mange hilsner
Morten