Hej.
Jeg er 14 år, meget snart 15 – min far har drukket hele mit liv og begyndte, at tage stoffer for omkring 3 år siden tror jeg.
Min mor har den fulde forældremyndighed over min bror og jeg. Hun ville bare have os væk fra min far hurtigst så muligt.
Nu har jeg så ikke set min far i omkring 7 år. Da min bror (snart 18) og jeg var små, boede vi ved vores far i hveranden weekend. Det var forfærdeligt.
Han var voldedig mod os, og brød alle sine løfter. Min mor fik nok af, at se på min bror og jeg's ulykkelige ansigter og hun ville gøre alt for, at få os væk fra ham. Hun var i retten op til flere gange før min bror og jeg blev kaldt med ind. Derefter fik min mor den fulde forældremyndighed. Vores far blev ved med, at dykke op i vores SFO, og andre steder. Ringede og opsøgte os, så min bror og jeg var aldrig helt alene. Det var ulideligt. Jeg kunne blive ved med, at fortælle og fortælle og atter fortælle. Men et eller andet sted tænker jeg stadig MEGET på min far, og hvordan det går ham. For ca. et år siden var jeg kommet rigtig langt, og var god til, at håndtere min fortid – tildeles fordi jeg havde et billedet i mit hovede om, at min far ville blive ''normal'' igen. Men da jeg for et år siden fik at vide, at han også tog stoffer oveni alkohollen, slog det mig helt ud.
Min far har været i alkoholiker i snart 20-25 år(deromkring) og stofmisbruger i 6-9 ´år. Han er i starten af fyrrerne – og jeg tænker meget på om, hvornår han ville dø?
Jeg vil gerne have et ærligt svar, for jeg mangler det virkelig. Når jeg spørger min mor siger hun, at det ved hun virkelig ikke.
– Min mor, bror og jeg er VIRKELIG meget knyttet og jeg kan sagtens snakke med dem om det, og det har jeg også gjort hele mit liv. Men jeg mangler bedre svar end ''det ved jeg ikke''. Kan du svare mig?
Hvor mange år har min far tilbage? (tror du)
Hilsen Anonym

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Du må undskylde at det tog mig så lang tid at besvare din mail, men jeg har haft problemer med hjemmesiden de sidste uger.
Jeg vil gerne starte med to ting som ikke har at gøre med dit spørgsmål: først det første, at sige at du skriver ualmindelig godt for en pige på 14 år. Og så synes jeg, ud fra det du skriver, at du burde opsøge hjælp for at få lidt ro ift din far. Det fleste Misbrugscentre tilbyder hjælp til pårørende, og endnu mere når det drejer sig om børn eller unge. Prøv at finde ud af hvad din kommune tilbyder. Du kan også finde hjælp på den følgende hjemmeside; www.tubadanmark.dk
Nu, dit spørgsmål. Der findes statistik på hvor gamle alkoholikere og stofmisbrugere bliver. Jeg kan ikke huske dem, men mener at de ligge på Sundhedsstyrelsens hjemmeside (prøv at se på http://www.sst.dk/~/media/Sundhed%20og%20forebyggelse/Alkohol/Statistik2003.ashx ).
Ud fra min egne erfaringer, så kan jeg fortælle dig at ens alkohol og/eller stofmisbrug mindsker betydeligt ens livstid. Både fordi alkohol og i mindre grad stoffer er skadelige for kroppen, og så fordi livsstilen som alkoholiker, og endnu mere som stofmisbrugere, indebærer mange sundhedsrisikoer (som går fra infektioner til vold og bilulykker).
For at komme nærmere på et svar, så kan jeg fortælle dig at i de mange år hvor jeg har arbejdet med stofmisbrugere og alkoholikere, så har jeg set rigtig mange mennesker dø mellem 20 og 30 år af en stof-overdosis eller et andet stofmisbrugsrelateret problem…og mange mennesker dø efter 40 år af alkoholrelateret problemer.
Når din far har drukket i mere en 20 år og taget stoffer i ca. 9 år…og i øvrigt se ud til at have en ret kaotisk livsstil, så kan jeg kun konkludere at han befinder sig i risikogruppen for ikke at blive meget gammel. Man kun tænke at hvis han har klaret sig indtil videre, så betyder at han er ret klog og har udviklet en god ”overlever strategi”…Det ikke umuligt, men jeg må sige at jeg har set mange ”overlevere” dø alligevel. At man har klaret sig i 40 år, betyder således ikke at man er i en særlig gruppe med mindre risikoer.
Ud fra alle disse overvejelser vil jeg nu give dig et svar, men du skal huske at jeg ikke kan se i fremtiden, at jeg ikke kender din far, og dermed at der er store chancer for at jeg tager fuldstændig fejl. Men nu at du efter lyser et klart svar, så vil jeg være så klar som jeg nu kan være: mit bud er at din far ikke bliver ældre end 50 år hvis han fortsætter med en livsstil hvor han drikker og tager stoffer.
Og så en sidst ting. Du skriver at din far har opsøgt dig og din bror i SFO m.m. Det kan betyde at I betyder meget for ham…MEN, en god far (eller mor) nøjes ikke med at opsøge sine børn: Han eller hun skal også være noget positiv for dem. Det er ikke nok at du og din bror er vigtige for din far for at gøre ham til en god far. For at være en god far skal han være mere opmærksom på jer og jeres behov end sine egne…og det er han åbenbart ikke. Jeg skriver det bare for at tydeliggør at du ikke skal misfortolke din fars aktivitet ift dig og din bror.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig lidt.
Mvh
Eric