Pige / kvinde
Hej 🙂
Jeg er en pige på 20 år, som har mødt en gammel ven. Han har et problem med druk og narko. Jeg ønsker at hjælpe ham, men jeg ved ikke hvordan. Jeg kan ikke rigtig sætte mig 100 % ind i hvordan han har det, og derfor er det svært. Jeg har selv prøvet amf 2 gange,og kan stadig have lyst, men aldrig været ude i et decideret misbrug ligesom ham. Han har taget det siden han var ca 13 år gammel. Vi er ret forskellige f.eks. mht jeg snakker med min mor og far, det gør han f.eks. ikke. Jeg ønsker bare inderligt og hjælpe ham, men jeg ved ikke hvordan? Jeg har prøvet at sige at vi er nogle der ikke vil miste ham, men han vil ikke rigtig tro på det. Når han er påvirket/fuld, så siger han at det er noget lort, og han skal også ud af det og finde den rette sti. Når han så er ædru er det som om, at han er ligeglad.
Det er ekstremt frusterende når man gerne vil hjælpe, men man ved slet ikke hvad man skal gøre/sige for at det hjælper ham?
Jeg har sagt at han bare skal ringe, når han har brug for at snakke og at han kan komme op til mig, hvis han er i byen og det hele går galt f.eks.
Har du et råd ?
Jeg ønsker bare at hjælpe min ven, inden det går helt galt og det er for sent.

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Som du har måske set det, er jeg meget bagud med at svare spørgsmålene fra Brevkassen, og derfor vil jeg nu kun komme med et forholdsvis korte – og skarpe -svar.
Sagen er at det umuligt at hjælpe folk som ikke ønsker at tage imod hjælp…Du skriver at du oplever det som frustrerende, og tror mig, bliver du ved, så er der alle chancer i verden for at det bliver værre og værre. Så, lad mig sige det på den firkantede måde: ved at insistere på at ville hjælpe nogen som ikke ønsker din hjælpe opnår du kun en ting: at skabe problemer og bekymringer for dig selv. Nu skal du spørge dig selv ”er det det jeg har lyst til?”, hvis ja…så ”be my guest”. Hvis nej, så vil jeg opfordre dig til at bruge dit overskud på at hjælpe mennesker (eller en sag) som faktisk godt kunne tænke sig din hjælp….jeg er sikker på at der er mange ældre som kunne tænke sig en besøgsven, at Amnesty International eller Greenpeace godt kunne bruge en ekstra aktivist, og der er en del væresteder for udsatte mennesker som godt kunne bruge en frivillig. Så, brug din energi der hvor det giver mening.
Er du glad for din ven, så beholde ham som ven…men tror mig, lad være med at opføre dig som en slags behandler. Det er ikke godt for ham og endnu mindre for dig.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig med at se den situation du er i fra en ny vinkel.
Mvh
Eric
""