Pige / kvinde44 år
Kære netstof
Vi har en søn på 16 år.
Som 13 årig blev han dybt deprimeret, havde selvmordstanker og brugte alkohol som selvmedicinering.
Han er højt begavet. Han blev diagnosticeret med aspergers, han kan ikke se sig selv i denne diagnose. Han er selv overbevist om at han har ADHD. Alle omkring ham mener ikke han har ADHD.
Han begyndte at hænge ud med “de forkerte”  trods det holdt han afstand fra hash, han mente det var dumt af dem at ryge hash. Han var med på snus og cigaretter.
Vi har nu fundet ud af at han ryger hash, og tror det er på daglig base. Vi kan lugte det på hans værelse, fundet sølvpapir, hjemmelavet bong, samt joint papir. Vi har også set lightergas på værelset, men om det er til en lighter eller til at sniffe ved jeg ikke.
Vi har nysgerrige spurgt ind til hvad han mærker når han ryger, hvad han får ud af det osv. Han ved det ikke, eller han vil ikke fortælle det.
Han lyver for os, han virker påvirket, holder sig i perioder fra os. Sover ikke om natten og er så ikke til at vække. Kommer dog (så vidt vi ved) i skole.
Han er lige startet på gymnasie. Han har bedt om at vi tager til lægen og beder om en henvisning til udredning for ADHD, hvilket vi har bestilt tid til.. Han nægter at have et forbrug af hash.
Vi er dybt bekymret og ved ikke om vi skal tage fat i sagsbehandler på kommunen eller hvad vi ellers kan gøre. Kan man “tvinge” ham i behandling?
Vi forsøger at rumme ham, men kan snart ikke mere. Vi elsker ham og hans krøllede hjerne men har lyst til at sende ham væk.
Hvad gør vi for at hjælpe?
Mvh
De fortvivlede forældre

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Jeres søn er tydeligvis udfordret af noget i hans psyke. Jeg kan godt forstå at han synes det er ”bedre” at have ADHD end Asbergers. Det positive er dog at han gerne vil undersøges for ADHD, så må psykiateren jo fortælle ham hvad han finder frem til. Så behøver I jo ikke kaste jer ud i den diskussion, men overlade den til de professionelle. Alt efter hvad I tænker er fornuftigt, så kan I jo godt ”tvinge” ham til at søge rusmiddelbehandling, om ikke andet så for at få en professionel vurdering af om han er ude i noget som han ikke selv kan komme ud af. Om ikke andet tænker jeg I har brug for noget hjælp til at I bliver helt klar over hvordan I skal tackle jeres søns udfordringer. I nogen kommuner kan I få gratis pårørenderådgivning og på den led blive mere afklarede omkring hvad I tænker er den rigtige løsning for jer og jeres søn.
Mvh
Flemming