Dreng / mand17 år
hej jeg er 17 år har haft en masse pigeproblemer blevet dumped og sådan så begyndte og ryge hash det hjalp på følelserne det endte med at jeg røg 2 gram om dagen påmin bong men nu kan jeg ik sove uden at have røget og jeg blir sindsyg snart af ik at kunne falde i søvn hvad kan jeg gøre?

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Du skriver ikke hvor lang tid du har røget og om du kun ryger om aftenen..
Hvis du har udviklet en afhængighed, skal der sættes noget andet i stedet.
Feks. at du i løbet af  dagen er fysisk aktiv, så kommer trætheden helt automatisk.
Du kan også lytte til afslappende musik evt. noget mindfulness som du kan finde på youtube, når du skal sove.
Desuden er det vigtigt at du ikke sover om dagen, men står tidlig op og kommer i gang med dine gøremål.
Hvis du tager en kold tyrker, dvs. stopper med at ryge fra dag til dag, vil du opleve at det bliver svært at sove de første 4-5 nætter. Hvis du følger mine råd med aktivitet og ingen middagslur så kommer du hurtigt over de fysiske abstinenser. Så er der de psykiske, i form af de følelser der er blevet pakket væk med hjælp fra hashen. Måske du skal opsøge et rusmiddelcenter eller en psykolog for at få styr på dem!
Håber det bedste for dig.
Mvh
Morten