Pige / kvinde25 år
Hej.
De seneste 5 år, har jeg røget hash og skunk af og til. Det har dog ikke været fast og kun en gang i mellem, nogle gange med flere måneders mellemrum. Men i begyndelsen af december 2022 begyndte jeg at ryge det hver dag og har gjort det siden. Pt. ca. 4 joints om dagen.
Jeg er lige blevet færdig med min uddannelse, hvilket betyder at jeg har meget fritid. Egentligt er der dog en del praktiske ting, jeg gerne vil gøre i hverdagen for tiden, men det ender oftest med, at jeg vågner om morgenen med en følelse af at "mangle" cannabis i kroppen fysisk, og jeg laver så en enkelt joint, og føler mig mere afslappet, men får ikke rigtigt gjort de praktiske gøremål, som jeg har sat mig for. Så går dagen med andre ting og om aftenen efter aftensmaden ryger jeg så igen 1-2 joints, fordi jeg begynder at føle mig irritabel/aggressiv, oplever rysten i kroppen, får kvalme og føler mig generelt bare ikke godt tilpas. Det forsvinder så snart jeg begynder at ryge. Jeg har flere gange forsøgt ikke at ryge hverken om morgenen, dagen eller aftenen, men ender altid med at føle mig så fysisk dårlig, at jeg ikke kan sove, og falder ikke i søvn før tidligst dagen efter, hvor jeg ofte ender med at ryge en joint alligevel, fordi jeg har det så skidt fysisk og har søvnmangel på samme tid.
Jeg vil virkelig gerne ud af mit daglige forbrug, så mit spørgsmålet lyder, hvordan kan jeg bedst muligt komme ud af det, uden at opleve disse "abstinens"-lignende symptomer eller i hvert fald mindske dem, så det er til at holde ud? Kan jeg på en eller anden måde "trappe ned"? Jeg har prøvet kold tyrker, men ender som sagt med ikke at kunne sove, og har måtte være vågen op til over 40+ timer, fordi jeg ikke kan sove uden at ryge…
Håber i kan give lidt råd.
Hilsen hende, der ønsker at stoppe.

Svar fra rusmiddelekspert Thomas Eriksen
Hej
Det lyder som om at du både oplever tydelige afhængighedssymptomer samt begyndende abstinenser som irritabilitet, rysten og kvalme hvis du ikke ryger, så mit bedste råd er at opsøge et rådgivnings- eller behandlingstilbud i din kommune for at få lavet en individuel plan ift. at få reduceret eller få stoppet dit forbrug. Tilbuddet er gratis og tager udgangspunkt i dit specifikke behov.
Ift. "kold tyrker" eller nedtrapning så er vi som mennesker meget forskellige og det der virker for den ene virker ikke for den anden, igen så vil en medarbejder i et rådgivnings- eller behandlingstilbud kunne guide dig og hjælpe dig med at finde lige den metode der virker for dig.
Det er desværre ikke usædvanligt at der opstår problemer med søvn når et dagligt cannabisforbrug stoppes, men det er også vigtigt at sige at det i de fleste tilfælde bliver muligt igen at kunne falde i søvn på normal vis. Du vil sændsynligvis også i forbindelse med et stop af cannabis rygning opleve at du igen får mere energi til at lave de praktiske opgaver du har planlagt.
Mvh.
Thomas