Dreng / mand16 år
Her i går tog jeg et par sug af en all green joint (skunk tror jeg nok), men jeg er nu ret nervøs for om det kan måles af politiet. Problemet er nemmelig at jeg kører til og fra skole på min knallert, og jeg vil virkelig ikke kunne tåle at miste/få et klip i kørekørtet pga. det kan måles. Håber i kan hjælpe!
mvh

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Jeg kan godt forstå at du bliver nervøs, når nu du er afhængig af at kunne bruge din knallert, og måske snart skal til at tage kørekort til bil.
Når du kun har taget et par sug af en joint, er det  efter et til to døgn ikke muligt at spore i en spyttest. Hvis politiet derimod forlanger en blodprøve er det muligt at spore hashen i nogle uger, hvilket de kan forlange hvis de har mistanke om at du er påvirket. Så hvis du kører lovligt og efter reglerne skal du ikke være bekymret.
Venlig hilsen
Morten