Pige / kvinde20 år
Hej netstof.
For over et år siden gjorde jeg noget afsindig dumt, som jeg bange for at jeg aldrig kommer ud af igen.
Jeg havde en veninde som var/er hash forbruger, ryger flere gange om dagen.
En dag efter skole kørte jeg ned til hende og kørte hende på arbejde, imens vi køre tænder hun joint som jeg ender med og tag jointen ud af hånden på hende og tager nogle store væs af den. Jeg har aldrig røget fast eller gjort meget i det.
Da vi ankommer til hendes arbejde i Lidl går vi begge to ind fordi vi er i meget god tid og skulle købe lidt sødt og dele inden hun skulle arbejde. Men på vej der ind forsvinder følingen fra knæende og ned til føderne.
Når vi kommer længere ind i forretningen ender det med jeg bliver mere og mere utilpas, jeg begynder at sveje og mit syn går i sort. Jeg er ikke besvimet, men der er som en sort sky henover min hjerne og syn.
Min veninde tager mig med ud og da vi kommer helt ud i den friske luft kommer mit syn tilbage men jeg stadig i chok og udtilpas i min krop.
Vi sidder i bilen og hun giver mig noget sukker, for og se om det virker.
Lige siden har døjet med angst, panik og uvirkeligt syn.
Hvad kan jeg gøre, har prøvet mange ting i gennem det halvede år der nu er gået.
Sygmeldt af ungecenteret, arbejdede på deltid/fuldtid, gået til ridning som er virkelig en stor intresse for mig, går pt i en angst gruppe terapi forløb, udforderet min angst på og tag ud og handle og er på setralin på 125mg
Hvorfor er det blevet så slemt? hvordan kommer jeg ud af det, så jeg kan leve et noglelunde normalt liv igen?
Jeg har haft sådan en oplevelse før da jeg var 15 år gammel hvor jeg mistede synet, men nu vil det bare ikke forsvinde igen, og det sætter en hel del grænser i mit liv.

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Det lyder som om at du har fået en stofudløst psykose, hvilket nogle desværre oplever. Ofte varer de ikke i så lang tid som du beskriver. I andre tilfælde, som i dit, kan det tage lang tid at komme på benene
igen.  Hvor lang tid kan jeg ikke svare på, men du gør det rigtige ved at gå i terapi samt supplerer med ridning og medicin. Jeg har oplevet at mange får det bedre ved at dyrke motion eller gå ture gerne i skoven uden høretelefoner på.
Jeg håber det bedste for dig.
Hilsen
Morten