Dreng / mand16 år
Jeg er en dreng på 16 år.
For 5 uger siden fik jeg tinnitus og begyndte at få noget angst. for 2 uger siden inhallerede jeg deodorant, for at komme væk fra problmerne. Siden jeg indhalldrede deon, har jeg haft en mærklig uvirkeligheds føles. Det gør sådan at, jeg ikke kan passe min skole og andre hverdags ting… Har min derealisering noget med deo at gøre eller er det angst??

Svar fra rusmiddelekspert Torben Vangsted Boel Hansen
Hej
Det korte svar på dit spørgsmål er ja. Dit ubehag kan sagtens hænge sammen med at du har inhaleret deodorant. Den drivgas der er i deodorant, er en teknisk gas der påvirker centralnervesystemet, det kan lamme og bedøve vigtige funktioner som fx åndedrættet og nervesystemet. Hvilket kan give de bivirkninger du beskriver. Gassen kan også over tid opløse/nedbryde det fedtvæv vi alle har i hjernen som beskytter hjernen. Jeg har før talt med unge der har beskrevet det samme som dig efter at have inhaleret deodorant, lightergas eller andre opløsningsmidler. Jeg vil anbefale dig at kontakte din læge hvis symptomerne fortsætter, så du kan blive undersøgt og få klarhed over din tilstand og situation.
Jeg håber du kan bruge mit svar, hvis ikke er du velkommen til at skrive igen. Pas godt på dig selv.
Men venlig hilsen
Torben