Pige / kvinde15 år
Hej Søren
Vi er to piger der er igang med at lave projekt – Vores overemne er skillelinjer, og vi har derfor valgt at skrive om bruger eller misbruger, da vi synes det er et helt vildt vigtigt emne, at have fokus på.
Og til det emne har vi nogen spørgsmål, som vi håber du gerne vil svare på!
1. Hvornår er man misbruger og hvornår er man bare bruger
2. Er det svært at blive uafhængig efter du har været misbrugere
3. Er det nemmere for mænd at blive misbruger end kvinder
4. Er det nemmere for unge at blive misbrugere end voksne
5. Er der mulighed for at blive hjulpet ud af et misbrug?
6. Kan barndommen eller opvækst have noget med misbruget at gøre?
7. Hvorfor starter unge med at tage stoffer
8. Kan man selv vælge om man bliver misbruger eller bare bruger
9. Hvorfor vælger nogen ikke at få hjælp
Håber du vil svare på vores spørgsmål((:

Svar fra rusmiddelekspert Søren Holm
Hej piger og tak for jeres spørgsmål. Fedt, at I også synes, at misbrug er en vigtig problemstilling.
1.    Hvornår er man misbruger og hvornår er man bare bruger?
Det er et rigtig godt og vigtigt spørgsmål, og det kan være svært at vurdere for den enkelte, hvornår forbruget har udviklet sig til et misbrug. Der sker ofte det, at grænsen for, hvad den enkelte opfatter som misbrug, flytter sig. Man tænker fx i begyndelsen af sit forbrug, at man har et misbrug, hvis man ryger hash alene, men på et tidspunkt ryger man selv alene, og så ser man det ikke længere som et misbrug. Grænsen har flyttet sig. Ofte vil man vurdere, at en person har et misbrug hvis han/hun ikke kan passe sin skole, sit arbejde eller sine børn på grund af alkohol eller stoffer. Det er også tegn på misbrug, hvis forbruget går ud over helbredet eller er skyld i psykiske problemer. Nogle gange er der ingen tvivl, men ofte er det svært at vurdere, om en person har et misbrug. Grænsen for, hvornår man har et misbrug kan diskuteres, og man kan nemt overbevise sig selv om, at man bare har et forbrug, selvom andre vil kalde det et misbrug.
2.      Er det svært at blive uafhængig efter man har været misbruger?
Ja, det kan være meget svært for nogle personer, og de kan kæmpe mange år med at komme ud af misbruget. Måske kommer de ud af misbruget nogle måneder, men så sker der noget der får dem til at falde tilbage i misbrug. Det kan være de mister en kæreste eller oplever andre svære perioder i deres liv, og det kan få dem til at misbruge rusmidler igen.
3.      Er der nemmere for mænd at blive misbruger end kvinder?
Der er i hvert fald flere mænd, der misbruger stoffer end kvinder, så der er højere risiko for misbrug blandt mænd.
4.      Er det nemmere for unge at blive misbrugere end voksne?
De personer, der udvikler et misbrug begynder ofte med et stort forbrug mens de er unge, så det er i ungdomsårene, at man skal passe på med ikke at udvikle et stort og problematisk forbrug. Hvis man undgår dette er risikoen for at udvikle et misbrug som voksen meget mindre.
5.      Er der mulighed for at blive hjulpet ud af et misbrug?
Ja, alle kommuner tilbyder gratis misbrugsbehandling på et rusmiddelcenter eller misbrugscenter.
6.      Kan barndommen eller opvæksten have noget med misbrug at gøre?
Ja, man kan godt udvikle et misbrug, fordi man har haft en svær opvækst eller barndom, men generne spiller også en væsentlig rolle. De vennegrupper som man bliver en del af i teenageårene, er også en vigtig del af forklaringen på, at nogle personer udvikler et misbrug.
7.      Hvorfor starter nogle unge med at tage stoffer?
Nogle unge begynder at tage stoffer, fordi de er nysgerrige, har problemer, ønsker at få en behagelig virkning eller fordi deres venner gør det. Der kan være mange forskellige grunde. Mange af dem ligner grundene til, at nogle unge drikker alkohol eller ryger cigaretter.
8.      Kan man selv vælge, om man bliver misbruger eller bare bruger?
Nej, det vil jeg ikke mene, at man kan. Så ville der ikke være nogle misbrugere, da der ikke er nogle der ønsker at udvikle misbrug. Misbruget kommer snigende og man opdager det ofte først, når man har været i det i et stykke tid. Det er typisk fordi man over længere tid tager små skridt i retning mod et misbrug samtidig med at man flytter sine grænser for hvornår noget er et misbrug.
Lad mig prøve at komme med et eksempel:
Jeg har den overbevisning, at når man ryger hash alene, så har man et misbrug. Men så længe jeg ryger sammen med vennerne i weekenden til fester eller lignende, så er det bare hygge. Nu sker der så det, at jeg ryger med en ven på en torsdag, fordi vi kun har to timer om fredagen. Jeg tager altså en tidlig weekend. Er det et misbrug? Nej det er jo bare en enkelt gang, det sker der ikke noget ved. Men det sker igen et par uger efter, er det så et misbrug. Nej, det er jo bare lige et par gange, sammen med min gode ven. Nu har jeg røget en del gange med min ven om torsdagen, nogle gange kommer jeg i skole dagen efter andre gange, gør jeg ikke. Er det så et misbrug? Nej, det er jo bare noget, jeg gør, fordi jeg alligevel ikke får noget ud af timerne i skolen om fredagen. Så kommer der en torsdag, hvor min ven ikke kan ryge med mig, men jeg har lyst til at ryge. Jeg plejer jo at ryge om torsdagen, så hvorfor ikke? Det er jo bare en enkelt gang, fordi min ven er til fødselsdag i dag. Er det så et misbrug. Nej, jeg plejer jo at ryge om torsdagen, så jeg ryger jo ikke mere end jeg plejer, så hvordan kan det pludselig være et misbrug? Ugen efter kommer jeg hjem fra skole på en træls tirsdag. Jeg er træt, i dårligt humør og lidt ligeglad med det hele. Jeg fortjener at slappe lidt af. Jeg har noget skunk tilbage fra weekenden, så kan jeg jo lige ryge det, så ligger det ikke i lommen længere, hvor mor eller far kan finde det. Det er jo også vigtigt at slappe lidt af en gang imellem. Er det så et misbrug? Nej, jeg trænger jo bare til at slappe af efter en hård dag. Hvem er det også der siger, at man ikke kan ryge alene, hvorfor egentlig ikke. Det er vel bedre end at drikke alene. Der er jo også folk, der bruger cannabis som medicin hver dag uden problemer.
Misbruget kommer på den måde snigende med et skridt ad gangen. Og hver gang man tager et nyt skridt, finder man en undskyldning for, hvorfor det er okay, og hvorfor det ikke er et misbrug. Måske erkender jeg efter noget tid, at jeg ryger lidt for meget, men det har jeg snart tænkt mig at skære ned på, så det er jo ikke et misbrug. Jeg ryger bare lidt for meget lige i øjeblikket.
9.      Hvorfor vælger nogen ikke at få hjælp?
Det kan være fordi, de helst vil klare det selv eller med hjælp fra familie og venner. Og det er der faktisk en del, der kan. Det kan være fordi, de ikke oplever at den hjælp der bliver tilbudt, er den rigtige hjælp for dem. Måske har de dårlige erfaringer med ”systemet” fra tidligere. Det kan også være fordi de ikke helt 100 % ønsker at stoppe endnu. En del af dem vil gerne stoppe men en anden del vil gerne fortsætte med stofferne. De er ambivalente og det er meget normalt, når man er afhængig af noget. Det samme gælder i forhold til cigaretter, sukker eller kaffe.
Jeg håber, at I kan bruge mine svar.
Vh
Søren