Dreng / mand19 år
Hej Netstof:)
Jeg er en ung mand på 19 år, der er stoppet med cannabis, eller hash om man vil.
Jeg har haft et heftigt misbrug igennem tiden, stærke opiater som oxycodone, tramadol og morfin har jeg flittigt brugt, samt har jeg også fået proppet en solid omgang benzodiazepiner som diazepam, oxazepam og alprazolam i krydderen. Udover det har jeg haft et misbrug af primært hash, som har stået på de sidste 6-8 måneder – hårderer stoffer som oxycodone og alprazolam har jeg også indtaget, når muligheden bød sig.
Har nu valgt, at nok er nok og derfor har jeg lagt stofferne på hylden, er så dødtræt af at sidde i en evig hash-rus og absolut INTET udføre i min hverdag, samt vil jeg gerne have, at mine søskende har en ordenlig storebror at læne sig op af/ have som forbillede.
Er nu oppe på den sjettet dag, uden indtag af nogen som helst psykoaktiv substans, dette er selvfølgelige en stor sejr for mig, især taget i betragtningen af at jeg, sagtens kunne indtage 4-10 gram hash og 300 mg oxycodone på en normal dag.
Jeg kan mærke, at jeg bliver mere 'menneskelig' for hver dag der går, samt at jeg får flere følelser tilbage som godt kunne være svære at håndtere i starten af min afgiftning.
Grunden til jeg skriver, er at jeg synes jeg mangler det "sidste" til ligesom at 100% holde mig på dette spor, det er vigtigt at pointere, at jeg gør en indsats for at flytte mig til et bedre sted i livet, eksempelvis er jeg begyndt at træne igen, samt går jeg lange turer om aftenen for at håndtere mine abstinenser/ det tankemylder og rastløshed jeg især oplever sidst på dagen. Har Truxal på 15mg som jeg gør brug af, når tingene ramler sammen (fik disse af et tidligere misbrugscenter som jeg var tilknyttet)
Kan i give mig nogle strategier/ tips og tricks?
Hilsen en motiveret:)

Svar fra rusmiddelekspert Søren Holm
Hej
Jeg kan se, at du virkelig er motiveret og gerne vil videre med dit liv.
Jeg beklager den lange svartid. I din situation ville det have været rart at få et svar tidligere.
Ud fra det du skriver, kan jeg læse, at du har en god selvindsigt og allerede gør mange ting, der fungerer godt for dig.
Når jeg læser, det du skriver, bliver jeg i tvivl om, hvor meget støtte du har i dit netværk. Det kan være en god strategi selv at være opsøgende og bede om hjælp og støtte hos familie, venner eller professionelle. Det kan hjælpe utrolig meget at sætte ord på og opleve, at der er nogle, der lytter og forstår, så du ikke står alene med udfordringerne. Dette gælder særligt i forhold til de følelser, som du oplever, der vender tilbage i takt med, at du kommer ud af den "evige hashrus".
Det er naturligvis op til dig, om du tænker, at det giver mening at søge professionel hjælp. Ud fra det du skriver, tænker jeg, at du vil kunne få en rigtig god støtte i et tilbagefaldsforebyggende forløb ved et misbrugs-/rusmiddelcenter i din kommune. Et sådan forløb vil kunne give dig flere af de strategier, tips og tricks, som du efterspørger.
Søren