Dreng / mand24 år
Hej
Jeg har nok lige en svære spørgsmål, hvordan kan man styrer sin egen tanker altså at ikke tænke for meget, sådan hvor man lige sådan lige "slukke" sin egen tanker. Hvad kan hjælpe? Hvordan kan jeg begynde at styrer på mine tanker

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Ja, det er et svært spørgsmål. Som udgangspunkt kan man ikke styre sine tanker eller sine følelser. Man kan lære at tæmme dem lidt, at skubbe dem lidt i den ene eller den anden retning, at være i nogenlunde harmoni med dem…men at styre dem, det kan man ikke rigtigt. Man skal bare få en fobi eller en anden form for mindre psykisk lidelse for at opleve at man hverken kan styre sine tanker eller sine følelser.
Når det er sagt, så kan man, som sagt lære at påvirke sine tanker. En meget moderne måde at gøre det er at dyrke en eller anden form for meditation som f.eks. mindfulness eller yoga. Hvis problemet er at dine tanker piner dig, så tænker jeg at psykoterapi vil være mere relevant.
Og hvis dit mål er at slukke for dine tanker, så tror jeg at (hvis man ser bort fra medicin, alkohol eller stoffer) en form for aktivitet som opsluger dig helt vil være hjælpsom. Det kan f.eks. være at dyrke en form for sport som er udfordrende, at spille musik i et band, eller lign.
Jeg håber at mit svar kunne hjælpe dig lidt.
Bh
Eric