Dreng / mand15 år
Hej
jeg så indlægget fra d. 10 marts 2020 om en ung kvinde på 24 som har problemer med at være social. Jeg har selv haft mine problemer og har da også prøvet rusmidler, men jeg har aldrig været blevet afhængig af dem psykisk. lige nu så har jeg en slem prolaps i lænden som presser på min iaskasnerve, så jeg bliver meget stærkt smertedækket og derved har jeg nu fået morfin så længe, at jeg er fysisk afhængig af morfin. Jeg kan ikke bare stoppe fra den ene dag til den anden for både smerterne, men også for de vilde abstinenser jeg ville få.
det indlæg berørte mig bare meget og jeg ville gerne have skrevet tilbage til hende og måske prøve at hjælpe hende lidt, for hun har virkelig stadig hele livet foran sig og jeg tror hvis man har haft et misbrug i løvet af sit liv skal man passe på med at "falde i" igen, så det er en konstant livsomlægning, men jeg tror træning ville kunne hjælpe en masse for du får en masse dopamin udløst af at træne og jeg har over 10 års seriøs kost og trænings erfaring så jeg tænkte jeg måske kunne give hende nogle gode råd eller bare en ny at snakke med om sine problemer. Har selv haft en storebror som var afhængig af ecstasy den gang det blev populært herhjemme og man kan jo også sagtens sige at jeg har et misbrug lige nu, men det er bare nødvendigt for mig for at kunne passe mit liv, så jeg håber da virkelig at de kan gøre noget ved min ryg så jeg kan prøve at komme ud af mit "fysiske misbrug" kan man vel kalde det.

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Tak for din mail og fordi du gerne vil hjælpe den kvinde som skrev til mig for nogle måneder siden.
Desværre (eller snarere heldigvis) er folk helt anonym når de sender en mail til Brevkassen, og derfor har vi ingen mulighed til at formidle kontakt til dem eller bare sende dem en privat mail. Den eneste mulighed er at håbe at hun læser din mail og respondere på den ved at sende et nyt indlæg i Brevkassen.
Ellers vil jeg gerne sige at du har helt ret i at kost og motion er afgørende ting for at få det godt med sig selv (selv om jeg har også mødt folk som dyrker en masse motion og spiser sundt og som har det skidt med sig selv…men det er en anden historie). Til gengæld tænker jeg at du tager helt fejl når du mener at du har et misbrug bare fordi du er afhængig af smertestillende medicin. At have et misbrug og at være afhængig er to vidt forskellige ting. Man kan have et misbrug af ting som ikke er afhængighedsskabende (f.eks. psykedeliske stoffer) og omvendt er dybt afhængig af ting som ikke har en stor misbrugspotentiale (som f.eks. tobak). Smertestillende medicin kan både føre til misbrug og afhængighed, men så vidt jeg kan læse mig til, er du kun afhængig og ikke har et misbrug af din medicin.
Bedste hilsner
Eric