Pige / kvinde
jeg har taget stoffer i 3½ år,
jeg kan ikke længere tage mig sammen til og få mig et arbejde, eller gennemføre en udannelse, jeg røg hash fra jeg var 13 til 16½ år. og nu er jeg 18år jeg prøvede også en del stoffer af andre slags men ikke fast. jeg ser af og til syner eller høre nogen snakke til mig som slet ikke er der, jeg for tit lyst til bare og ligge i min seng resten af livet eller bare hoppe ud for broen har mange tanker om hvordan det ville være hvis jeg bare var væk. jeg gider ikke noget mere når min mor hun beder mig om noget så går der altid flere timer inden jeg tager mig sammen, er der nogen der kan sige mig hvad jeg kan gøre. Miiakold@live.dk

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Mia
Så vidt jeg kan bedømme det, virker det til at du lider af en slags depression. Derfor vil jeg anbefale at du kontakter din læge hurtigste muligt og bliver behandlet for det. De symptomer du beskriver er så alvorlige at der er ingen grunde til at vente og tro at de vil forsvinde af sig selv.
Jeg tror ikke at de 3½ år hvor du har røget hash er afgørende i den sammenhæng (jeg går ud fra at hvis du skriver at du røg mellem 13 og 16½ år, så må det betyde at du ikke ryger hash længere) og derfor er det ikke misbrugsbehandling du skal søge (i hvert fald ikke i først omgang).
Endeligt, vil jeg gerne bede dig at du opfordrer din mor til at søge hjælp. Det kan ikke være nemt for hende at have en datter der er deprimeret, tænker på selvmord, m.m. og hun kun kunne få gavn af at blive støttet lidt. Langt de fleste kommuner tilbyder hjælp til de pårørende for sindslindende/misbrugere, så det er bare om at ringe til kommunekontoret.
Jeg håber at mit svar kunne hjælpe dig lidt.
Skriv igen hvis du har brug for mere.
Mvh
Eric