Pige / kvinde14 år
Hej.
Vi er 2 piger der går i 8 klasse.
Vi er i gang med projektuge og kunne godt bruge en psykologs synsvinkel på stofmisbrug. Vi håber du kan hjælpe os med at få en bedre forståelse. Vi vil blive glade hvis du kunne prøve at svar på nogle af vores spørgsmål.
Hvordan kan en stofmisbruger undgå at påvirke dem omkring sig?
Hvilken effekt har forældrenes holdninger om misbrug på deres børn?
Hvordan kan samfundet hjælpe dem med et stofmisbrug?
Synes du samfundet gør nok for at hjælpe?
Kan misbrug i hjemmet være påvirket af tidligere generationer?
På forhånd tak for din tid.

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med jer.
I stiller interessante spørgsmål.
Jeg vil kun besvare dem kort, men I kan finde flere informationer der: https://netstof.dk/faq
Ok, først og fremmest, er det ikke længere passende at kalde en person som bruger stoffer en "stofmisbruger". Når man siger "stofmisbrug" betyder det at man kun vælger at se anvendelse af stoffer som et problem, og ikke som noget som også har positive sider for den person som tager stoffer. Det man siger i dag er snarere en "stofbruger".
En stofbruger kan undgå at påvirke dem omkring sig ved at opføre sig ordentligt og f.eks. undgå at lyve, at være kriminel eller at være dum. Man kan godt være en stofbruger, og for den sags skyld have et misbrugsproblem, uden at opføre sig dårligt. Mange mennesker bruger stofferne som begrundelse når de gør noget forkert, men jeg har set nok stofbrugere som var ærlige, var gode forældre, passede deres arbejde, m.m. for at vide at man godt kan bruge stoffer (eller have et misbrug) og blive ved med at opføre sig ordentligt.
Godt spørgsmål. Jeg kan ikke give jer et velfunderet svar, men ift. tobakrsygning, kan man konstatere at børn der vokser op i familier hvor forældrene ryger, har en større tendens til at ryge end børn som vokser op i familier hvor forældrene ikke ryger. Når jeg skriver det, så svarer jeg ikke til jeres spørgsmål, fordi det er ikke tale om holdninger men om adfærd. Adfærd påvirker meget…og holdninger også, men ikke på denne måde at forældrene som synes at det er ok at ryge får børn der ryger, men meste at forældrene som synes at det er ok at ryge, får børn som synes at det er ok at ryge, selv om de ikke gør det.
Hvordan kan samfundet hjælpe dem med et stofmisbrug?
Først og fremmest, ved at lade være med at betragte dem som kriminelle, og lade være med at presse dem i at være stoffri.
Og så ellers ved at hjælpe dem med at få en plads i samfundet som de bliver glade for, hjælpe dem med at bearbejde deres traumer (mange personer med et misbrug har været udsatte for en eller form for trauma eller overgreb), hjælpe dem ift. deres fysiske problemer, deres økonomiske vanskeligheder, m.m.
Synes du samfundet gør nok for at hjælpe?
Nej, ikke rigtigt. Det virker ofte som om samfundet yder en halvhjertet hjælpe. Måske fordi mange stadig mener at misbrug er et selvforskyldt problem, og at folk med et misbrug burde i bund og grund tage sig sammen og holde op med at tage stoffer eller drikke alkohol.
Ja, absolut.
God arbejdslyst med jeres opgave 🙂
Eric