hej jeg er en fortvivlet ang. hashpsykose, ville gerne vide lidt mere om den, fordi jeg kender en som måske har fået hashpsykose.
kan jeg vide hvad symptomerne er og hvordan jeg skal gøre?
Skrevet af: MJ

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej MJ
Du må undskylde at det tog mig så lang tid at besvare din mail…men som så mange andre blev jeg ramt af juletravlhed i december.
For at besvare dit spørgsmål, så er symptomer på en hashpsykose de samme som for en "almindelig" psykose. Dvs at høre-eller synshallucinationer er typiske symptomer. Følelsen af andre personer/magter styrer en er det også (se f.eks . http://videnskab.dk/content/dk/krop_sundhed/hashpsykoser_forer_til_skizofreni).
Dog vil jeg gerne understrege at "hashpsykose" plejer at være en reaktion på at man har røget for meget hash på en gang, og dermed plejer disse symptomer at forsvinde efter ret kort tid, når hashen kommer ud af kroppen.
Er symptomer vedvarende, så vil jeg mene at det drejer sig om en "almindelig" psykose og ikke en hashpsykose, og dermed at den skal behandles som så. Dvs, det du skal gøre er at få din ven til at henvende sig til sin læge eller en psykiatrisk skadestue.
Jeg kan godt se at disse råd kommer alt for sent…det er jeg ked af. Jeg håber at din ven har fået det bedre, eller i det mindste, at du har fået nogle gode råd fra en anden side.
Mvh
Eric
Ps. For resten, det er pudsigt at dit navn er MJ, det er initialerne for Marie-Jane, et af de navne man brugte for Marijuana (hash) i USA og England i 60´erne. Jeg har endda læst en gang at Spidermans kæreste MJ, har fået det navn som en antydning til tegneseriens syrede verden.
""