Hej.. Min storebor har nu været afhængig af hash i mange år. Jeg er 16 år, og har de seneste år ikke tænkt så meget over det. Men den seneste tid, har jeg tænkt meget over det. Ikke kun hvordan det påvirker vores familie, og at det gør mig ked af det, men en vis vrede over at han ødelægger sit eget liv er dukket op. Jeg elsker ham højere end noget andet! Jeg har tre brødre og vi fire står meget stærkt sammen. Jeg er ikke i tvivl om, at han elsker mig, men fordi han ryger det han gør, savner jeg at han viser det. Jeg er normalt ikke mennesket, som ikke konfronterer folk med ting, men jeg tør ikke rigtig at tage snakken med min bror, og jeg ved ikke hvad jeg er bange for. Er det ikke noget hjælp et sted til pårørende som ikke er et åbent forum måske?

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Jo, der er hjælp at hente når man er pårørende til en misbruger.
Du kan højt sandsynligt, få hjælp på dit lokale misbrugscenter (eller hvad det nu hedder hvor du bor). Langt de fleste misbrugscentre tilbyder hjælp til pårørende til stofmisbrugere.
Du kan også få hjælp ved at henvende dig til Tuba, som også hjælper pårørende til misbrugere
Endeligt kan du få hjælp på nettet. F.eks på Tubas hjemmeside (www.tuba.dk). De har lidt af det samme som Netstof, men er mere fokuseret på pårørende.
Når det er sagt, så vil jeg gerne skrive at jeg synes at du burde tage den snakke du har lyst til med din bror…men jeg vil råde dig til at tage det stil og roligt ift hash. Hvis du starter med at fortælle ham at han er afhængig af hash og derfor ikke er helt sig selv længere, så er der store chancer for at han ikke får lyst til at snakke med dig (selv om du muligvis har ret).
Og så er der stor forskel mellem at ryge hash en gang imellem og også lidt for ofte, og så at være afhængig af hash…så, når du kommer til at snakke med din bror, du skal ikke være bang for at fortælle ham hvordan du ser på tingene… men husk også at lytte til ham med en åben sind.
Held og lykke med det.
Eric