Kære Eric,
Opdagede i ugen op til efterårsferien at min søn var begyndt at eksperimentere med amfetamin.
Blev meget ked af det og konfronterede ham med min opdagelse, han benægtede det ikke, men gik i forsvar og prøvede at negligere det med, at det kun var sket et par gange. Jeg vidste dog på daværende tidspunkt, at det havde stået på siden den første fest på gymnasiet.
Prøvede hele tiden at opretholde en god kommunikation med ham og fik ham forklaret hvad det sætter gang i af bekymringer fra min side og konsekvenser for ham selv ved brugen af euforiserende stoffer.
Han har altid været en velfungerende dreng med en stor omgangskreds og sunde interesser, så det kom bagpå mig at han var begyndt med stoffer.
På efterskolen var der en del problemer med nogle unge som var kommet ud i et hashmisbrug og desværre er de to af dem nogle gode barndomsvenner af min søn. Ved ikke om det hele er startet der med lidt hash indimellem og det så er eskaleret efter starten på gymnasiet.
I den sidste tid er der forsvundet penge herhjemme – senest i går, hvor der manglede 200 kr i min pung, går til ham og spørger til om han har taget dem – hvilket han benægter. Det er kun ham der har været hjemme i løbet af dagen og derfor ved jeg at det er ham!
Hvad gør man så ? Acceptere hans svar eller ? Bliver vred når han stjæler fra mig – han har indrømmet at han før har taget penge fra mig, da jeg tit har en del kontanter liggende (er selvstændig).
Vi har nu valgt herhjemme at vores punge og kontanter ikke længere ligger fremme, men bliver gemt, så han ikke kan komme til dem.
Føler mig så magtesløs og frustreret over de valg han har truffet lige nu! Føler at han spiller russisk roulette med sit liv! Jeg vil på ingen måde acceptere brugen af stoffer, men jeg vil også gerne støtte ham i at komme ud af det. Det er bare svært når han benægter brugen af stoffer lige nu – han bliver ved med at sige at vi bare kan teste ham og at vi skal stole på ham. Men jeg stoler ikke på ham og jeg tror heller ikke på ham. Det slider at skulle være mistænksom hele tiden og jeg har så ondt i maven når han kører hjemmefra, for jeg ved at jeg ikke kan stole på ham lige nu.
Vi har valgt at kontakte en misbrugskonsulent i dag og få os en snak omkring hvad vi skal gøre og hvad vi kan gøre i forhold til min søn.
Men jeg ved ikke om jeg skal finde en psykolog til ham, så han kan få snakket ud om det der måtte være årsagen til at han er startet på brugen af stoffer.
Hvad siger din erfaring dig vedr. unge og brugen af stoffer – hvad kan man gøre som forældre ?
Prøver at lade være med at vise ham min vrede, men holde en fornuftig dialog med ham.
Er bekymret for fremtiden – vil han kunne fortsætte på gymnasiet hvis misbruget fortsætter ? Hvad har et langtidsmisbrug af konsekvenser ?
Er så ked af det og kan mærke at det påvirker min hverdag og gør det svært at holde fokus på arbejde, da jeg er konstant bekymret.
Har brug for gode råd …

Svar fra psykolog Eric Allouche
Kaere mor
Jeg vil lige foerst fortaelle dig at jeg befinder mig lige nu i udlandet og har ikke adgang til en dansk tastatur, derfor skriver jeg nu med den maerkelige skrift.
Jeg kan godt forstaa at du er bekymret fordi din soen er begyndt at eksperimentere med stoffer…og ikke mindst fordi han er begyndt at lyve og tage penge fra dig.
Ud fra det du skriver, virker det til at du har mange gode overvejelser og tager mange gode beslutninger, og umiddelbart faar det mig til at taenke at du har derfor gode muligheder for at loese de problemer du har med din soen.
Jeg vil starte med dine bekymringer ift stoffer. Jeg vil gerne fortælle dig at det er meget almindeligt at unge mennesker proever at tage stoffer paa et tidspunkt. Hvis du kigger under "statistik" vil du kunne se hvor mange har prøvet at ryge hash eller andre stoffer… og lang de fleste af disse unge vil aldrig blive afhaengige eller misbrugere og vil holde op med det naar de vil begynde at blive voksne og faa andre interesse.
Selvfølgeligt er tingene uforudsigeligt for hver enkelt person og desværre kan man aldrig sige i forvejen at det kommer til at gå godt eller dårligt for en bestem person. Generelt er jeg dog kommet til den konklusion at dem som tager stoffer for at more sig eller hygge sig faar meget sjaeldent problemer og omvendt at dem som tager stoffer for at glemme deres problem eller for at kunne fungere med andre mennesker kommer oftere i risikozonen.
Og saa, er det helt klart at brug af stoffer er ikke en fordel ifm studier, men desto mmindre kender jeg unge som har gennemfoert en vidergåendeuddannelse og fået gode karaktere selv om de har røget hash næsten dagligt.
Så, alt i alt, synes jeg at man skal være opmærksom når ens børn eksperimenter med stoffer, men man skal ikke gaa i panik.
Nu, ift de mere specifike problemer du har med din soen:
Mht at tage din penge og lyve, saa synes jeg at du skal forklare saa godt som muligt at det er en rigtig darlig ide at lyver (og isaer overfor dig). For det foerst fordi det oedelaegger den tillid du har i ham, (og som du skriver det bliver du delt mellem hvad han siger og hvad du taenker), men for det andet og isaer, fordi det forhindrer ham i at finde gode loesninger til de problemer han moeder, og dermed at blive kloegere af dem. Det er saadan at naar man lyver, saa det eneste man goer er at ungaa at blive konfronteret med et problem, og man haaber/regner bare at tingene vil loese sig af sig selv med tiden. Ikke noget man bliver klogere af…omvendt, naar man siger sandheden bliver man tvunget til at finde loesninger til de problemer der nu opstar…og det vokser man af!
Mht at stjaele, saa er det meget fornuftigt at du ikke lader mange penge ligge frem der kunne friste ham…men omvendt er det ikke en rigtig god loesning at du skjuler din penge. Min erfaring er helt klart at hvis en ung har brug for penge og har allrede brudt den graense det er at stjaele fra sine foraeldre, saa er der ikke langt til at han finder ud af at man kan lave penge paa andre maader hvis rigtig penge ikke er tilgaengelig. Almindeligvis kunne saadan en ung godt finde paa at saelge ting fra huset og saelge dem videre…
Saa, proev at finde en bedre loesning end bare at skjule din penge. Proev f.eks at bruge de problemer der opstaar omkring hans pengeforbrug og den maade du vil og ikke vil hjaelpe ham som en mulighed for at skabe en ny kontakt med ham.
I oevrigt synes jeg at det er en rigtig daarlig ide at teste ham i det det oedelaegger grundlag for en god dialog.
Endeligt, kan jeg naesten kun mene at det er en god ide at tale med en psykolog….men lad vaere med at finde en psykolog til ham. Det plejer ikke at vaere en god ide at sende en anden person til psykolog og heller ikke at komme til psykolog for en anden persons oensker det. Synes du at at tale med en psykolog er en god ide, saa bestille en tid hos en psykolog for dig…hvis det hjaelper saa kan det godt vaere at din soen vil faa lyst til det. Boern og unge er mere villige til at foelge et godt eksempel end en god raad….
Og saa for at besvare dit oenske om "gode raad", saa synes jeg at kaerlighed, taalmodighed og tillid plejer at hjaelpe….og at boernopdragelse er ikke noget der giver hurtig gevindst. Det er et langvarigt arbejde man ofte foerst ser resultatet af naar ens boern er blevet voksne. Saa, lad ikke et akut problem fylde mere end noedvendigt.
Jeg haaber at du kan bruge noget af mit lange svar.
Held og lykke med din soen… og skriv igen hvis du eri tvivl
Eric