Pige / kvinde18 år
Hej, jeg er en pige på 18. Min mor er hashoman, det har hun været siden jeg var helt lille. Hun valgte at rejse fra mine 2 søstre og jeg da vi ikke var særlig gamle og havde brug for en mor. Hun er typen der ikke vil have hjælp og jeg ved virkelig ikke hvad vi skal stille op med hende. Hun ryger hver dag, hun bliver ved med at tabe sig fordi hun ikke spiser særlig meget da hashen giver hende mæthedsfornemmelse. Vi bliver rigtig kede af det, sure og frustreret på samme tid når vi bare kan sidde og se på hvordan hun bare dør langtsomt indevendig. Jeg håber du kan hjælpe. Mange hilsner for 3 ulykkelige døtre

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Det er rigtig trist at læse at din mor helst vil ryge hash og forsvinde i sig selv i stedet for at være en god mor for dig og dine søstre.
Det vigtigste i den sammenhæng er at du og dine søstre passer på jer selv samt, hvis det er muligt, passer på hinanden, og gør alt det I kan for at få et godt liv.
Langt efter kommer der hensyn til jeres mor. Nu er det sådan at det umuligt at hjælpe en person som ikke ønsker hjælp, og hvis jeres mor tænker at hun bare har lyst til at ryge hash og glemme verden og sig selv, så må det være sådan og der en ingen grund til at du og dine søstre bruger tid og kræfter på at få hende til at ændre mening eller adfærd. Hendes liv er hendes ansvar og hvis I begynder at tro at I kan lave om på det, ender det med at I bliver endnu mere frustrerede.
Mit bedste bud i den sammenhæng er at I lære at se og måske endda holde af jeres mor som den person hun er, og ikke ser hende som en person som ikke formår at være det hun burde være, dvs, en god mor. Det betyder ikke at I skal være glad for at hun ryger hash og ødelægger hendes liv, men I skal lære at kigge hende i øjnene og sige noget i retning af: "jeg kan ikke lide det du gør ved dig selv og jeg kan ikke lide den måde du har behandlet mig, men du er den person du nu er og du er min mor og det betyder meget for mig".
Tror mig, at blive set og anerkende for det mennesker man er, uden forventning at man skal ændre sig kan gøre rigtig meget for hende og dig.
Jeg håber at mit svar giver mening, eller skriv igen.
God weekend
Eric