Dreng / mand46 år
Hej brevkasse. I drag miljøet har jeg flere gange mødt en 46 årig bøsse som optræder som dragqueen. Alle hans shows handler om at man skal være gode ved hinanden og om at spræde kærlighed i verdenen. Det lyder meget godt men alligevel er hans liv meget ensomt og trist. Jeg har taget mig lidt af ham og forsøgt at lære ham lidt at kende. Men da han er svær at være sammen med holder jeg også lange pauser væk fra ham. Vi har kendt hinanden i over 20 år. Lidt tættere de sidste 5. Jeg tror han er alvorlig syg. Jeg tror han er skisofren og lider under dette. Han har en helt forkert virkligheds opfattelse af ting.
Bistanskontoret sender ham hele tiden ud i jobs. Og på alle jobsne peger arbejdsgiverne på sin tinding og siger han er dum og fyrrer ham.
Han bliver kastet ud i den ene ydmygelse efter den anden. Med nye sags behandlere som siger: du fejler ingen ting. Hvorfor har du været i skåne job? Hvad er din uddanelse?
Han fortæller stolt at han er uddanet skuespiller. (Det var et kursus på gøglerskolen.)
– hvis du har gennemført en uddanelse som skuespiller så kan du også arbejde som alle andre.
Han fortalte mig, at han var ved at øve et teaterstykke, om en person som hed det samme som ham selv, som sad i timesvis krøllet sådan her sammen på hug med armene om hovedet og bare græd og græd. Jeg viste ikke hvad jeg skulle svare.
For to uger siden skrev en email til mig, og spurte om han kunne låne 3.500,- til husleje. For han havde ikke svaret på kommunens spørgsmål og så havde de taget alle hans penge, så det havde været en trist jul. Måske bliver jeg hjemløs. Dette sagde han i start januar. Jeg svarede at jeg ikke kunne betale hans husleje men gerne ville gå med ham op på bistands kontoret og snakke med dem for ham. Jeg finder på noget andet skrev han tilbage.
Så tog jeg ud til ham et par dage efter, da jeg ikke kunne komme i kontakt med ham via hans to facebook profiler og 4 telefon numre. Han lukkede mig nødtvungent ind. Hele hjemmet er fyldt op af reklamer pakket i poser over det hele. Det så meget uhyggeligt ud. Varmen var slukket og han stod i overtøj og frøs.
– Hvad er det for nogle sprøgsmål du ikke har svaret på? spurgte jeg.
– Det var en dame fra kommunen som ringede og spurgte om alt muligt. og mens jeg svarede på det første spørgsmål, snakkede hun samtidig om det næste. Og så viste jeg ikke om jeg skulle svare på det første eller det næste spørgsmål. Så jeg prøvede at gøre det første færdigt men så spurgte hun om noget andet samtidig med at jeg snakkede og til sidst sagde hun at jeg ikke ville samarbejde og lage røret på. Og så lukkede de for det hele. Hun var en meget dårlig dame forklarede han.
Når man spørger ham om et spørgsmål så kan han godt ryge ud af en tangent og er mere intereseret i at for tælle hvad han tænker på end at svare på spørgsmålet. Kun hvis man giver ham tid så han ikke bliver stredset kan man få ham til at svare almindeligt. Men det har damen i telefonen ikke tid til.
Så sagde han at han var gået i banken for at få et lån til husleje men de ville overhovedet ikke hjælpe ham selv om han havde været kunde der hele sit liv. Så nu var han ved at skifte bank til Real Kredit hvor den meget smuk mand havde budt ham velkommen. De ville dog heller ikke låne ham noget men nu er det min nye bank. Han havde kønne øjne og lyttede til mig. Men Ingen vil hjælpe mig!
Jeg har flere gange sagt til ham at jeg mener han er syg og har brug for hjælp og at jeg gerne vil gå med ham op til kommunen eller hvor man går hen.
Jeg spurgte ham hvor han så sig selv på en skala fra 0 til 10 hvor 0 var så syg at man skulle indlægges og 10 var så rask at man intet fejlede og havde et normalt liv med fast arbejde. ligger du på 7? 8? eller 6?
10 svarede han. De siger nede på kontoret at jeg ikke er syg nok.
Der er kun 21 år til jeg kan få alderdoms pension, så jeg må bare vente på det, er hans svar.
Hans mor er død og han bor i hendes lejlighed sit barndoms hjem og hendes møbler. Faren er syg og bor på et alderdoms hjem tror jeg nok. De hader hinanden.
På hans telefonsvarer taler både han selv og hans dragperson med lidt lysere stemme. beskeden varer i mange minutter. Den er et reklamespot for hans optræden som ingen hører.
Han har flere gange fortalt at han via nettet har fået dragjobs i jyland af folk som har set dragqueens i tv. Men mange af dem vil ikke betale ham. Måske er det fordi hele hans shows kun varer i 2min. Og han tager ikke sminke på kun en lille krøllet paryk og en blomstret bluse. brysterne er en vatrundel på brysvorten sat på med tape. Og så kommer han ked af det hjem og har brugt penge på toget.
Jeg kunne blive ved. Han er aktiv på facebook og kan slet ikke stave så man skal virkelig tyde og gætte på hvad det er han skriver.
Hvordan kan jeg hjælpe denne stakkels mand.
Han bør få førtidspension og en mentor.

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Din mail har ikke ret meget med brug af rusmidler at gøre, og derfor er jeg ud af det område hvor jeg har en særlig kompetence.
Når det er sagt, så er jeg ikke i tvivl, ud fra det du skriver, at din ven har alvorlige psykiske og sociale problemer, og at han skal få hjælp. Som du skriver det, mere noget i retning af "en førtidspension og en mentor", end at blive henvist til almindelige jobs eller aktivering.
Kommunerne og regionerne har mange forskellige hjælpe-og støtte muligheder, og det første du skal gøre (altså, hvis du har lyst til at hjælpe din ven) er at kontakte den kommune din ven bor i for at gøre dem opmærksom på problemet og bede dem om at hjælpe ham.
Du kan hurtigt finde et sted hvor du  kan henvende dig, ved at google navnet på hans kommune+ psykiske problemer (eller opsøgende team). Hvis din ven bor f.eks. i København kan du henvende dig til det følgende sted http://www.kk.dk/artikel/bekymret-en-medborger eller https://www.psykiatri-regionh.dk/centre-og-social-tilbud/OP-og-OPUS-teams/Sider/default.aspx
Skriv igen hvis de links ikke virker eller hvis din ven bor i en kommune hvor du ikke kan finde ud af hvordan han kan få hjælp.
Held og lykke med det
Eric