Pige / kvinde
Hej..
Jeg er en unge kvinde på 24 år – enlig mor til to drenge på 4 & 5 år.
Jeg har tidligere haft et misbrug af amfetamin og E. Efter en rigtig dårlig oplevelse, lykkedes set mig at stoppe ved egen hjælp.
Nu to år senere, har amfetaminen sneget sig ind på banen igen – ikke i sammen mængde som tidligere, men lidt er jo også for meget.
Jeg er udemærket klar over at det er noget lort, jeg siger konstant til mig selv, at det her var sidste gang – men ak, når børnene er hos deres far og en bytur står for døren går det galt alligevel.. Den sunde fornuft forsvinder, og jeg er på den igen igen..
Jeg har ingen idé om hvor jeg skal finde styrken fra til at ændre det – og tør ikke gå på kommunen for hjælp.
Jeg er bange for det har konsekvenser for børnene (som dog aldrig har været tilstede når jeg har været påvirket)
Har du nogle gode forslag til hvad jeg kan stille op?
Fortryder det jo hver gang, men desværre bare for sent!

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej
Du må undskylde at det tog mig så lang tid at sende dig mit svar, men jeg har været meget uopmærksom og troede at jeg har besvaret din mail… indtil en kollega for nyligt gjort mig opmærksom på at jeg faktisk ikke havde gjort det.
For det først vil jeg gerne sige at du sandsynligvis har ret i at ”lidt amfetamin er også for meget”. Min erfaring er desværre at når folk har været mere eller mindre afhængige tidligere, så er det meget svært for dem at kunne holde sig til begrænset forbrug hvis de prøver at tage stoffer igen (og det samme gælder alkohol, tobak, og lignende). Som regel vokser forbruget fra en gang imellem til en gang hver weekend, til hele weekenden, osv…
Så. ”lidt amfetamin” er i sig selv ikke nødvendigvis for meget…men det er det sandsynligvis for dig. Og det gør det ikke bedre at du har haft en dårlig oplevelse med det.
Nu, mht kommunen så kan jeg godt forstå at du ikke er vild med at søge hjælp der. De fleste fornuftige behandlere vil ikke være bekymret for dine børn eller dine forælderevner bare fordi du tager lidt amfetamin en gang imellem…men omvendt kan du ikke været sikker på at du lige præcist falder på en behandler som vil overreagere og begynde at blande sig i dit familieliv i stedet for at hjælpe dig.
Så, jeg synes at du kunne prøve at undersøge, f.eks. ved at ringe, hvilken slags hjælp man tilbyder i din kommune og hvad er deres holdning og politik ift personer som har børn.
Nu spørger du mig om jeg har nogle gode forslag, og ja, jeg har nogle forslag, men ved ikke om de er gode.
– For det først synes jeg at du skal prøve at stoppe eller begrænse dit forbrug af amfetamin til et niveau som du kan leve med.
Mht at stoppe, så kan man gøre det bare ved at sige ”jeg stopper nu” og bare holde det…eller kan man gøre det ved at trappe sig ud af det ved enten at tage mindre mængder eller at holde større og større tid mellem de gange hvor du tager noget.
Mht til at holde dit forbrug på et begrænset niveau, så kan du f.eks aftale med dig selv (og skrive det på et stykke papir, fordi ellers glemmer man det man har aftalt med sig selv) at du kun tager amfetamin en gang om måned eller ved særlige lejligheder som nytårsaften eller din fødselsdag. Du kan også aftale med dig selv at du først tager amfetamin igen når du har holdt dig clean i 1,2 eller 3 måneder, så du får tid til at genfinde din viljestyrke.
– Som du nævner det, så kunne du godt bruge lidt ekstra hjælp lige nu, og derfor synes jeg at du kunne opsøge venner, familiemedlemmer eller andre personer som kan støtte dig når du føler sig svag eller bare har brug for at snakke…og omvendt at du skulle undgå de personer som du ved har amfetamin i lommerne og de steder hvor du plejer at tage det.
– Og så, vil jeg gerne anbefale dig til at udvide ”problemfeltet”: du er en ung enlig mor på 24 år med to små børn. Det må betyde for det først at du blev mor meget tidligt, da du var omkring 18-19 år, og dermed ikke har haft så meget tid til at være ung og ubekymret…og så må det betyde at du har meget travlt i hverdagen. Hvis det passer, så er min råd at du prøver at gøre noget, så der kommer mere plads til fornøjelse i hverdagen. På den måde kan det tænkes at du ikke vil få så meget lyst til at blive påvirket når du endeligt ”får fri”.
Endeligt, starter du med at skrive at du er en ung kvinde med to små børn. Det må betyde at du sætter dine børn og din rolle som mor meget højt. Hvis det passer, så synes jeg at du skal holde fast i det og tænke ofte over det: Hvilken slags mor har du lyst til at være? Hvad synes du dine børn har behov for? Hvad kunne du godt lide og ikke kunne lide hos din egen mor da du var lille? Kender du nogle kvinder som du synes er rigtig gode mødre om som du kan hente inspiration hos? m.m.
Som du allerede ved det, bliver man konfronteret med mange spørgsmål når man får børn, og selv om der er skrevet mange bøger om emnet er der ingen facitliste for at være en god mor…det noget hver kvinde skal mere eller mindre opfinde i samspil med sine børn.
I den sammenhæng –og til sidst – vil jeg understrege at det ikke er et plus at du tager amfetamin…men desto mindre kan man være en absolut rigtig god mor og tage stoffer en gang imellem.
Jeg håber at mit svar giver mening og kan hjælpe dig lidt.
Skriv igen hvis du er tvivl… og en gang til, undskyld for den lange ventetid.
Mvh
Eric