Dreng / mand16 år
Hej – jeg har lige et hurtigt spørgsmål. Hvordan tror i at stoffer har ændret vores samfund?
Og hvad tror i ville ske hvis der slet ikke fandtes stoffer?
🙂

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Der er tydelige spor at mennesker har brugt stoffer og alkohol helt tilbage til 3.000 før Kristus (dvs. i stenalderen, den tid hvor mennesket begyndte at dyrke jorden), så man kan næppe sige at "stoffer" har ændret vores samfund, de har som sådan altid været der. Som jeg ser det er den store forskel med nutiden, at stoffer og alkohol er blevet raffineret og betydelige stærkere, og så er der flere af dem til rådighed.  Men for at besvare dit spørgsmål, så tror jeg ikke at stoffer har ændret vores samfund, og jeg tror ikke at de mennesker som kommer til skrive historiebøger om 100 eller 200 år vil bruge ret mange linjer på det emne når de beskriver vores tid….medmindre de kommende år byder på en total liberalisering af alle stoffer og folk kommer til at bruge dem dagligt for at regulere deres følelser, energi, styrke deres opmærksomhed, m.m. og dermed at stoffer bliver en del af det som folk kalder "mennesket.2.0".
Dit andet spørgsmål er ret sjovt. Tak for det 🙂
Nu at du spørger, så tror jeg at hvis der ikke var stoffer, så vil folk prøve at opnå de samme effekter ad andre veje; de vil spise mere chokolade, drikke mere kaffe, køre hurtigere i bil, lave flere bungee jump, osv.
Bedste hilsner
Eric